tips

Zo trek je nieuwe medewerkers aan als groeiende organisatie 

Wanneer je als ondernemer met een webshop toe bent aan de volgende stap in je ontwikkeling, heb je verschillende opties. Kies bijvoorbeeld voor het uitbreiden van je marketingactiviteiten, zet in op het verruimen van de productiecapaciteit of ga op zoek naar nieuw personeel. Dat laatste is de afgelopen jaren steeds lastiger geworden, als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. De verwachting is dat deze krapte de komende jaren aan zal houden. Het maakt employer branding steeds belangrijker voor organisaties. Ben jij bekend met deze term? Maak je er wellicht al gebruik van om je organisatie onder de aandacht te brengen bij potentiële nieuwe medewerkers en tegelijkertijd bestaand personeel te behouden? In dit artikel lees je er meer over. 

Dit verstaat men onder employer branding 
Onder employer branding verstaat men het uitwerken en toepassen van een strategie, om je organisatie als een aantrekkelijke werkgever op de kaart te zetten. Er zijn tal van verschillende facetten om hiermee rekening te houden. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid, denk aan het bieden van opleidingsmogelijkheden, het bieden van autonomie aan je personeel, enzovoorts. Des te sterker het werkgeversmerk van jouw organisatie is, des te makkelijker zal het zijn om je personeelsbestand uit te breiden bij de groei van je webshop. Het helpt je op te vallen tussen de andere partijen in de markt. 

Niet alleen gericht op het werven van nieuw personeel 
Belangrijk hierbij is dat employer branding niet uitsluitend gericht is op het werven van nieuw personeel. Door de krapte op de arbeidsmarkt kan het voor bestaande medewerkers interessant zijn om naar andere banen te kijken, wanneer zij uitgekeken raken op hun huidige functie. Immers, een collega zal bij de huidige krapte op korte termijn een nieuwe werkgever vinden. Voorkom dit door medewerkers betrokken te houden bij de organisatie. Employer branding speelt hier een belangrijke rol bij. 

Nut en noodzaak van een goed werkgeversmerk 
Het voornaamste voordeel van de toepassing van employer branding is de groei in het aantal sollicitanten. Daarnaast neemt vaak ook het aantal daadwerkelijk geschikte kandidaten toe. Op basis van het imago en merk van je organisatie kan een potentiële kandidaat zelf al goed inschatten of jullie een match zijn. Passen de kernwaarden en doelen van jouw organisatie bij de visie en het karakter van een kandidaat? 

Een ander belangrijk voordeel van employer branding is een beperkt verloop. Medewerkers zullen minder snel vertrekken als zij zich betrokken voelen bij je organisatie. Die betrokkenheid verlaagt niet alleen het interne verloop. Ook heeft dit veelal een positieve impact op de productiviteit van je collega’s. Mensen zijn bereid om net een stapje harder te lopen als ze de verbinding met je bedrijf voelen. 

Concrete toepassingen van employer branding 
Benieuwd naar de manieren waarop je kunt bouwen aan een sterk employer brand? Kijk eens naar een merk als Tony Chocolonely. Dit bedrijf heeft de slogan “Crazy about chocolate, serious about people”. Het is een slogan die op verschillende manieren terugkomt in de bedrijfsvoering van het bedrijf. Zo wordt er uitsluitend gewerkt met volledig slaafvrije chocolade en biedt het bedrijf uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden aan haar personeel. 

Kijk zelf ook nog eens kritisch naar de missie, visie en doelen van je bedrijf. Staan deze op heldere wijze beschreven op je website? Kun je deze doelen samenvatten tot een, twee of hooguit drie zinnen? Op welke manier heb je deze doelen verwerkt in de arbeidsvoorwaarden die je medewerkers biedt? Het zijn voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen bij de toepassing van employer branding. Online zijn nog meer voorbeelden te vinden van organisaties die hier eerder al mee aan de slag zijn gegaan.