Zo houd je grip op de planning van je buitendienst
Bedrijven met een buitendienst, zoals servicemonteurs of pakketbezorgers, willen graag weten waar hun personeel zich bevindt. De planning kan wijzigen of er kan een andere calamiteit optreden. Dan is het erg handig als je op kantoor op je computer kunt zien waar iedereen zich bevindt. Dat is gelukkig geen enkel probleem. Een werkgever kan een tachograaf kopen en die in de auto van de medewerker laten inbouwen. Het maakt daarbij niet uit om wat voor auto het gaat. Je kent de tachograaf wellicht vooral van vrachtwagens en touringcars om de Rijtijdenwet na te leven. Maar een dergelijk apparaat kan ook in een personenauto worden geïnstalleerd. De gegevens worden direct doorgestuurd naar de planner op kantoor.
Snel schakelen bij een spoedgeval
Monteurs die voor service en onderhoud onderweg zijn naar klanten hebben meestal geen dringende zaken op de agenda staan. Als er dan ineens een klant belt met een storing dan moet die natuurlijk zo snel mogelijk worden geholpen. Een lift die stil staat met mensen erin heeft een hogere prioriteit dan een lift die op de planning staat voor jaarlijks onderhoud. Als er een spoedmelding binnenkomt kan aan de hand van de tachografen in de auto’s direct worden gecontroleerd welke monteur het dichtst in de buurt zit of welke het snelst kan worden vrijgemaakt om naar het spoedgeval te gaan. Op die manier kunnen de mensen die vastzitten in de gestrande lift zo snel mogelijk worden bevrijd.
De tachograaf is geen Big Brother
Sommige mensen staan wantrouwend tegenover een digitale tachograaf in hun auto. Het feit dat ‘de baas’ ze daarmee voortdurend in de gaten kan houden staat ze niet aan en ervaren ze als een inbreuk op hun privacy. Maar er zijn uiteraard wel regels. De werkgever mag geen vergaande conclusies verbinden aan de tachograaf gegevens. Anderzijds moet de werknemer zich aan de regels houden. Als er niet privé gereden mag worden met de bedrijfsauto dan hoort die niet op een vrije dag in beweging te komen en te worden getraceerd bij IKEA. Als je je als werknemer gewoon aan de regels van houdt van het bedrijf waar je voor werkt dan heb je niets te vrezen. Datzelfde geldt voor het naleven van verkeersregels. Als je niet te hard rijdt dan kan aan de hand van je tachograaf gegevens ook nooit worden geconstateerd dat die boete terecht was omdat je veel te hard reed.
Naleving van de Rijtijdenwet
Voor het beroepsvervoer worden de regels aangaande de rijtijdenwet streng gehandhaafd. Dat is niet zo vreemd. Veel ongelukken met vrachtwagens worden veroorzaakt doordat de chauffeur oververmoeid achter het stuur zit. Vanwege de vaak ernstige gevolgen is het niet meer dan terecht dat de politie de informatie uit de tachograaf gebruikt om te controleren of de chauffeur zich al dan niet aan de regels heeft gehouden. Als blijkt dat dit niet het geval was dan volgt onherroepelijk een bekeuring.