Webshop laten maken – wat komt er bij kijken?

Online verkopen, beter bekend als e-commerce, heeft een echte boost meegemaakt in de laatste jaren. Er gaat erg veel geld in om. Zeker nu tijdens de Corona crisis worden steeds meer producten online besteld. Met zoveel geld op tafel, is het misschien tijd om te overwegen uw bedrijf online te nemen. Gelukkig is het starten van uw eigen webwinkel niet zo moeilijk als het lijkt. Wil jij een webshop laten maken of wil je er zelf een starten? Lees dan snel dit artikel.

Bekijk hieronder onze 6 eenvoudige stappen om een ​​succesvol online bedrijf te openen. Wij helpen u bij het maken van een professionele webshop.

Stap 1 – kies de producten

Bepaal welke producten je wil verkopen. Voordat je iets doet, is het belangrijk om te beslissen welke soorten goederen je online wil gaan verkopen. Wat je ook kiest, het is belangrijk om te werken met producten waar je een passie voor hebt. De kans is groot dat je dag in dag uit met deze producten zult werken, dus zorg ervoor dat het u in de toekomst niet snel zal vervelen.

Daarnaast is belangrijk dat je meerwaarde biedt aan de klant. Je zult dus met passie moeten schrijven over je producten of diensten. Dit kan alleen als je affiniteit hebt met je eigen producten.

Als u geen producten bij de hand heeft, neem dan een kijkje bij verschillende dropshipping aanbieders – je kunt gemakkelijk een keuze maken uit hun productlijst en ze op je eigen site verkopen.

Stap 2 – Kies het beste e-commerce systeem

Afhankelijk van je budget en expertiseniveau, is de volgende stap om te beslissen welk type e-commerce oplossing ideaal is voor je online webshop.

Optie 1 SAAS / Kant en klaar. Je hebt een groot aantal aanbieders van kant en klare webshop systemen. Je kan hier zonder al te veel technische kennis zelf een webshop maken. Nadeel hierbij is dat je altijd werkt vanuit een standaard en dat je mogelijkheden beperkt zijn. Een andere nadeel is dat je maandelijks redelijk wat kosten hebt. Zeker als je extra modules aanschaft.

Bekende oplossingen zijn Shopify, Lightspeed of Mijn Webwinkel.

Optie 2 Open source op eigen hosting: Open source-oplossingen zijn doorgaans gratis downloads waarvoor je je webwinkel niet helemaal opnieuw moet bouwen. Echter het inrichten van een dergelijke webshop is wat lastiger. Je zult zelf een en ander moeten configureren voordat je een goede webshop hebt.

Je kan er ook voor kiezen of je een webshop laat bouwen door een partij met veel kennis. Via de website van MarketingXperts kan je meerdere aanbieders vergelijken die jouw webshop kunnen maken. Je bent bij hen aan het juiste adres voor onafhankelijk advies. Meerdere tevreden klanten gingen je voor.

Stap 3 – kies een domeinnaam

Je domeinnaam is het webadres (URL) waar klanten uw online winkel vinden. Dit is een grote belangrijke beslissing, dus neem het niet lichtvaardig op. Kies indien mogelijk een korte, eenvoudige domeinnaam die je bedrijf of product beschrijft. Kies een krachtige naam, liefst zonder koppelstreepjes

Bepaal daarna uw extensie (.com, .eu of .nl) en registreer deze bij een domeinnaamprovider.

Stap 4 – ontwikkelen van de website

Nu is het tijd om te beginnen met het bouwen van je winkel. Afhankelijk van het type oplossing dat je hebt gekozen, wil je de functionaliteit ervan leren. Dan is het tijd om te beginnen met het instellen van uw belangrijke pagina’s, inclusief uw product- en categoriepagina’s, startpagina en inhoudspagina’s en meer.

Houd er rekening mee dat je bij elke stap rekening moet houden met branding en ontwerp, dit zijn belangrijke elementen voor het succes van elke e-commercesite.

Stap 5 – betalingen ontvangen

Dan de belangrijkste stap, betaald kunnen worden. We zijn allemaal bezig om geld te verdienen, toch? De volgende stap voordat je een online winkel start, is beslissen hoe je de betaling van je klanten ontvangt. In Nederland is een veelgebruikte methode natuurlijk iDeal. Wil je ook Belgische klanten ontvangen op je nieuwe website dan is Mister Cash of Bancontact de meest gebruikte oplossingen.

Je kan ook nadenken over Paypal of creditcard voor meer internationale betaalmogelijkheden.

Stap 6 – Marketing

Een webshop zonder marketing gaat heden ten dagen erg lastig worden. Je webwinkel moet gevonden worden. Dit kan organische via SEO of je kunt advertentie ruimte inkopen bij Google Ads of bij de bekende Social media kanalen.

Een online marketeer kan je helpen om de juiste strategie te bepalen en om marketing campagnes te creëren. Zorg voor voldoende online marketing budget anders gaat je website geen succes worden.

Vraag en antwoord – Professionele webshop laten maken

Zoals in al onze artikelen behandelen wij ook een aantal binnengekomen vragen over het laten maken van een eigen webshop.

Wat kost een webshop laten maken

De prijs van een webshop is afhankelijk waar je dit laat doen en wat je wensen zijn. Om de basis neer te zetten ben je zo’n 500 euro kwijt. Wil je veel maatwerk dan kan de prijs oplopen tot 10.000 euro.

Hoeveel tijd kost het maken van een webshop

Een simpele webshop kan al in enkele dagen online zijn.

Bonus Magento / Open Cart / WordPress (Woocommerce)

Vanwege een aantal binnen gekomen vragen behandelen wij hieronder nog kort het verschil tussen de systemen Magento / Open Cart / WordPress (Woocommerce). Dit zijn allemaal open source oplossing maar er zit wel degelijk verschil in deze systemen.

Zelf een webshop maken? of laten bouwen door een Pro?

Webshop laten bouwen in Magento

Magento bestaat al tien jaar en heeft de afgelopen jaren een aantal grote veranderingen ondergaan en is momenteel beschikbaar in twee hoofdconfiguraties: Magento Open Source en Magento Commerce. Het verschil tussen de twee is dat de eerste volledig gratis is, terwijl de laatste kosten in rekening brengt voor officiële licenties en ondersteuning (evenals hosting als u de cloudversie wilt krijgen). Aangezien beide opties technisch open source zijn, zullen we ze hier allebei bekijken.

Magento heeft veel grip gekregen in de bedrijfswereld – inderdaad, Magento Commerce heette vroeger Magento Enterprise. Dit komt omdat het een uitzonderlijk krachtig platform is, een enorm scala aan native functies biedt en gemakkelijk kan worden uitgebreid door extensies te ontwikkelen (of ze te kopen via de Magento Marketplace).

Het kan echter een behoorlijke uitdaging zijn, omdat Magento-ontwikkeling enigszins lastig is. De ontwikkelgemeenschap is groot, maar niet enorm, en je kunt verwachten dat je meer geld aan het ontwikkelen van Magento zult besteden dan voor een ander systeem.

Voordelen

  • Het tiersysteem maakt het gemakkelijk om van een eenvoudige, door uzelf gehoste setup naar een uitgebreide door de cloud gehoste setup te gaan via een eenvoudige accountupgrade.
  • Het biedt toegang tot een groot aantal extensies via de Magento Marketplace.
  • Het is ongelooflijk aanpasbaar – als u genoeg tijd, moeite en geld in Magento investeert, kunt u zo ongeveer alles bereiken wat u maar wilt.
  • Het hoofddashboard is redelijk gebruiksvriendelijk – of je nu Magento-machtigingen moet instellen of je Magento-favicon moet wijzigen, je zou niet al te veel moeite moeten hebben.
  • Met voldoende krachtige hardware kan het ongelooflijk effectief worden geschaald, zodat het de groei van een e-commerce startup naar een grote detailhandel gemakkelijk kan ondersteunen.
  • Het is nu eigendom van Adobe, waardoor het zich in een zeer stabiele positie bevindt.
  • Updates worden regelmatig vrijgegeven en de beveiliging moet sterk zijn gezien het bedrijfsdoel.

Nadelen

  • Als u andere functies nodig heeft dan de standaardfuncties of als u wijzigingen wilt aanbrengen in de basisfunctionaliteit, heeft u waarschijnlijk een dure ontwikkelaar nodig.
  • Omdat het zo’n allesomvattend pakket is, kan het overdreven zijn voor bedrijven zonder dat er zoveel opties nodig zijn – nodeloos complex en resource-intensief.
  • Het is relatief moeilijk te installeren en in te stellen.
  • Mogelijk omdat er nog zoveel oudere versies in gebruik zijn, is de beschikbare documentatie schokkend inconsistent en moeilijk te volgen.
  • Het is alleen zo veilig als u het wilt configureren: als u niet weet wat u doet, kunt u het systeem gemakkelijk kwetsbaar maken.

OpenCart

De eerste versie van OpenCart werd uitgebracht in 1999, dus het bestaat al een lange tijd en de laatste stabiele release is ongeveer een jaar oud. Heel anders dan bijvoorbeeld Magento, werd OpenCart ontworpen met het oog op eenvoud en bruikbaarheid – het biedt een solide reeks functies en maakt het zo eenvoudig mogelijk om ze te implementeren. Dit is natuurlijk een tweesnijdend zwaard.

Aan de ene kant zorgt die eenvoud ervoor dat OpenCart een veel betere propositie lijkt voor ondernemers die geen technische kennis hebben, niet van plan zijn om te leren, en gewoon hun basis online winkels willen beheren zonder veel tijd in de configuratie te hoeven steken (dit is waarom de Het marktaandeel van OpenCart blijft tot op de dag van vandaag sterk).

Aan de andere kant maakt het het ook zeer beperkt qua reikwijdte, omdat het systeem niet is gebouwd voor grootschalige groei of aanpassing (hoewel er nog steeds een robuuste uitbreidingswinkel is met een groot aantal beschikbare extensies).

Voordelen

  • Het doet alles wat je nodig hebt om een standaard e-commerce winkel te hebben zonder dat het te groot wordt zoals bij Magento.
  • De hardwarevereisten zijn vrij bescheiden, dus u heeft geen top-end hosting nodig.
  • Het is heel eenvoudig om een OpenCart-winkel op te zetten – als u eenmaal hosting klaar heeft, hoeft u alleen de duidelijke video-tutorial op de OpenCart-website te volgen.
  • Het centrale systeem is gedurende vele jaren sterk gecontroleerd en gepatcht.

Nadelen

  • Ondanks dat het een relatief licht systeem is, levert het geen geweldige prestaties en is het dus niet ideaal om te schalen, zelfs niet op een sterk hostingplatform.
  • Het biedt niet veel aanpassingsmogelijkheden en het is geen populair systeem bij ontwikkelaars, dus het beperkt gebruikers realistisch tot het gebruik van bestaande extensies of het verkrijgen van meer algemene ontwikkelaars tegen hoge kosten.
  • Het biedt basisfuncties die zelfs voor licht ambitieuze retailers onvoldoende zouden kunnen zijn.
  • Extensies worden niet zo nauwlettend in de gaten gehouden en zijn mogelijk ongeschikt of zelfs onveilig.

WooCommerce

WooCommerce is voor het eerst uitgebracht in 2011 Het is de primaire WordPress e-commerce plug-in. Hoe werkt WooCommerce? Welnu, iedereen met een WordPress-installatie kan het gratis installeren om van hun website een online winkel te maken met een concurrerend scala aan e-commerce-functies, en gezien het marktaandeel van WordPress, is het op grote schaal haalbaar.

Omdat het aan WordPress hecht, kan WooCommerce naast bestaande plug-ins werken, hoewel er geen garantie is voor compatibiliteit. Bovendien wijzen WooCommerce-beoordelingen erop hoe gemakkelijk het is om te configureren, maar het gaat ervan uit dat je een WordPress-systeem hebt – als je dat niet doet, dan wordt WooCommerce in plaats van eenvoudiger in te stellen dan zijn concurrenten aanzienlijk moeilijker (of op zijn minst bewerkelijker).

Voordelen

  • WooCommerce zelf is redelijk goed beveiligd.
  • Omdat het zo populair is, is er enorm veel ondersteuning en documentatie online.
  • Er is geen betaald onderdeel voor WooCommerce – er zijn betaalde extensies, maar deze zijn volledig optioneel.
  • Ondanks dat het ‘slechts’ een plug-in is, is het een volwaardig e-commerce systeem dat op grote schaal werkt.
  • Het geeft toegang tot de enorme WordPress-pluginbibliotheek.

Nadelen

  • Compatibiliteit met plug-ins is niet gegarandeerd en waar deze bestaat, kan deze op elk moment breken om overlast en beveiligingsproblemen te veroorzaken – in tegenstelling tot andere e-commerce-systemen die speciaal voor hen ontworpen extensies hebben.
  • Als je iets als een leuk thema of extra functionaliteit wilt, moet je waarschijnlijk betalen.
  • Iedereen zonder een bestaande WordPress-installatie moet twee installatieprocessen voltooien om hun winkel op gang te krijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.