Wat te doen als je klanten weigeren te betalen?

Ondernemen is een uitdagende taak. Als je een webshop opent, kom je in contact met heel veel verschillende partijen. Daarbij gaat er ook veel geld van de ene partij naar de ander. Jij doet inkopen bij diverse leveranciers, zorgt ervoor dat de bezorgdienst netjes betaald wordt én hebt een hoop personeel dat maandelijks een loon op de rekening verwacht. Dan is het dus wel zo fijn als je inkomende cashflow ook zonder gedoe verloopt. Maar wat doe je nu als een klant weigert om aan zijn of haar betalingen te voldoen? We nemen je stap voor stap mee.

Stuur een betalingsherinnering

Het kan iedereen wel eens voorkomen dat een rekening ‘onderop de stapel’ terecht komt en hij of zij deze eerlijk vergeten is. Door een betalingsherinnering te sturen, kun je de klant er op een vriendelijke manier op wijzen dat er nog een betaling open staat. Een betalingsherinnering dient tevens als een eerste aanmaning. Voor je overgaat op het inschakelen van bijvoorbeeld een incassobureau, ben je verplicht om dit eerst naar je klant te sturen. Als je klant een bedrijf is, is dit geen verplichte stap als je in de algemene voorwaarden benoemt dat er een incassoprocedure kan volgen als er niet betaald wordt.

Ga het gesprek aan

Het is niet leuk om bij klanten aan te bellen en te zeggen dat ze achterstallige betalingen hebben. Je weet namelijk nooit wat hier de reden van is. Zijn ze ontevreden? Hebben ze het product geretourneerd en is dit nog niet binnen? Of is het hun intentie om je op te lichten door stiekem niet te betalen? Het kan ook voorkomen dat iemand door onvoorziene omstandigheden niet meer in staat is om de openstaande rekening te betalen. In dit geval zou je bijvoorbeeld een betalingsregeling kunnen opstellen, om te zorgen dat de klant toch in staat is om de rekening te betalen. Maar één ding is wel zeker: jij hoort je geld te ontvangen. Door het gesprek met de klant aan te gaan en ze erop te attenderen dat er nog een rekening open staat, kun je in veel gevallen het probleem al snel oplossen. 

Schakel een incassobureau in

Werken ze tegen en weigeren ze de betaling nog steeds? Dan kun je instanties inschakelen om het geld te eisen. Een incassobureau kan voor je aan de slag gaan en zorgen dat het geld alsnog betaald wordt en bij jou terecht komt. Dit kost jou als ondernemer geen geld, want de rekening die een incassobureau opstelt komt in de meeste gevallen bij de klant terecht. Daarnaast zijn er incassobureau’s die werken met een no cure no pay incasso, wat inhoudt dat er pas betaald wordt als het gelukt is om de niet betaalde rekeningen alsnog uit te laten betalen. Zo heb jij als ondernemer geen risico bij het inschakelen van een incassobureau.

Hopelijk ben je met deze tips goed ingelicht wat je zelf kunt doen om te zorgen dat wanbetalers alsnog het openstaande bedrag naar je overmaken. Werkt het nog steeds niet? Dan kun je ervoor kiezen om een juridisch proces in gang te brengen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *