DIY e-commerce

Wat is een Call to Action (CTA), en hoe maak je de beste CTA’s voor jouw website

Een call to action (CTA) is een belangrijk onderdeel van elke website. Het is een afbeelding of tekst dat vraagt een bezoeker onmiddellijk een bepaalde handeling uit te voeren. De ‘actie’ die u de gebruiker wil laten doen kan van alles zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product. CTA’s zijn dan ook vaak knoppen en teksten als “Bestel nu”, “Bekijk”, of “Neem contact op”.

Hoe maak je nu een goede call to action? Wij hebben voor jou de tips op een rij gezet:

  • Zorg ervoor dat je call to action duidelijk is. De bezoeker moet meteen begrijpen wat er van hem of haar verwacht wordt.
  • Maak gebruik van aansprekende kleuren en een duidelijke font. Zorg ervoor dat de call to action opvalt tussen de rest van de website.
  • Wees niet bang om te experimenteren. Probeer verschillende call to actions uit en kijk welke het beste werkt voor jouw website.
  • Houd je call to action simpel. Te veel tekst of een te ingewikkelde call to action werkt averechts.
  • Denk goed na over de plaatsing van je call to action. Zorg ervoor dat hij op een logische plek staat en niet verstopt is tussen andere tekst of afbeeldingen.

Hogere conversies door goede call to action knoppen en buttons

Hogere conversies door goede call to action knoppen en buttons zijn niet alleen maar voorbehouden aan de grote jongens. Ook kleine bedrijven en ondernemers kunnen met simpele aanpassingen hun conversie flink laten stijgen! Probeer het vandaag nog uit en laat ons weten hoe het is gegaan.

Wanneer je een call to action button of knop maakt, is het belangrijk dat je hiernaast ook echt actie onderneemt. Zorg ervoor dat de pagina waar je call to action button naartoe leidt eenvoudig te begrijpen is en aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. Vergeet ook niet om je call to action regelmatig te testen en door te blijven meten welke call to action het beste werkt.

Voorbeelden van concurrentie bekijken

Als je zelf geen inspiratie hebt kan je altijd eens kijken naar call to action voorbeelden bij de concurrentie of andere grote webwinkels. Een voorbeeld die we dan meteen kunnen noemen is Bol.com, zij gebruiken call to actions zoals “Meer info” of “Bestel nu”. Het voordeeld van deze call to action buttons is dat ze duidelijk en simpel zijn, het is meteen duidelijk wat er van je verwacht wordt. Ook maken ze gebruik van een aansprekende kleur die opvalt tussen de rest van de website.

Een ander voorbeeld is de website van de Blokker webshop, zij maken op hun productpagina’s gebruik van call to actions zoals “In winkelmandje” of “Bekijk dit product in de winkel”. Dit is een duidelijke call to action die aangeeft wat je kan verwachten wanneer je op de button klikt. Ook is de call to action hier goed zichtbaar, ze hebben gekozen voor een felle kleur die afsteekt tegen de achtergrond.

Zelf aan de slag?

We hopen dat je met deze tips zelf aan de slag kan. Zo niet stel hieronder je vragen of schakel een specialist in zoals Sortlist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *