Traditionele media in combinatie met online media

Op marketingafdelingen zijn er vaak heftige discussies gaande over welk medium nou het beste kan worden ingezet voor de nieuwe marketingcampagne, de online- of toch de offline omgeving. Maar wat is nou de ideale manier en kunnen ze niet gewoon tegelijkertijd worden ingezet. In dit artikel lopen we langs de voordelen van beide en kijken we naar hoe deze het beste ingezet kunnen worden. 

Een eeuwenoude ….. 

Traditionele media zijn nog altijd zeer waardevol. Natuurlijk lopen de oplages van kranten en tijdschriften terug,  maar de meeste mensen worden nog steeds via de traditionele media bereikt. Zo is vlaggen bedrukken één van de meest succesvolste manieren om klanten te oriënteren naar bedrijven toe maar ook voor het vergroten van de naamsbekendheid. En schijnen raamstickers het best werken als laatste duwtjes in de rug om mensen naar binnen te krijgen in een winkel. 

Bedrijven willen een sterke en diepgaande segmentatie van de doelgroep. Een doelgroep moet steeds meer een individu worden om persoonlijke en relevante boodschappen te kunnen communiceren. Vandaar dat data uit bijvoorbeeld Facebook steeds belangrijker wordt. Deze doelgroep is daarbij via traditionele middelen uitstekend naar de social media te leiden om daar een individu van hen te maken. En als je wilt kun je de gegevens van het individu ook nog verzamelen.

Gebruik van de socials 

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Niet alleen particulieren maken er gebruik van, ook bedrijven kunnen niet meer zonder. Via social media marketing kan je in contact komen met je doelgroep en je naamsbekendheid vergroten. Het is een geweldige manier om je netwerk uit te breiden en te communiceren met je klanten. Maakt jouw bedrijf al gebruik van social media?

On- of toch offline?

Online en offline combineren lijkt de oplossing en biedt veel mogelijkheden. Het blijkt dat de basis het beste online gelegd kan worden om vervolgens door middel van specifieke targeting traditionele marketing toe te passen. Dit kan worden ingezet wanneer duidelijk is op wie getarget moet worden zodat je zo min mogelijk waste hebt en dus kosten bespaart! Het is ook een optie om data heel goed in te kopen zodat direct goed getarget kan worden met traditionele marketing. Het is ideaal als de zwaktes van traditionele marketing kunnen worden verholpen door online marketing. Je kunt niet specifieke, dure of niet meetbare marketing via traditionele media vervangen door online marketing maar wel de klantbeleving van traditionele media in stand houden door daar gerichte marketing toe te passen.

In het combineren van online en traditionele marketing kan gebruik gemaakt worden van de omnichannel strategie. Hierbij leer je klanten online kennen, leer je wat hen beweegt en hoe zij het liefst in contact komen met je merk. Hier kan je vervolgens je middelen, mensen en organisatie op aanpassen. Zo kan je je merk echt klantgericht positioneren. De klant wordt namelijk van meerdere kanten, of meerdere kanalen, beïnvloed om een aankoop te doen. Hierbij speelt niet slechts een kanaal een rol. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.