SEO Trends 2021

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om consumenten naar je website of webshop te trekken. SEO evolueert voortdurend en het kan een uitdaging zijn om op de hoogte te blijven van alle laatste updates. Maar het loont zeker de moeite: ongeveer 70% tot 80% van de gebruikers concentreert zich uitsluitend op organische resultaten en negeert betaalde vermeldingen. Bovendien levert ongeveer 28% van die zoekopdrachten een conversie op zoals bijvoorbeeld een aankoop.

De belangrijkste SEO trends voor 2021 zijn in onze ogen:

  1. Kunstmatige intelligentie
  2. Gesproken zoekopdrachten
  3. Mobiel vriendelijke website

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop mensen omgaan met online inhoud. Het AI-algoritme van Google is vooral het vermelden waard. Het algoritme genaamd RankBrain, werd een paar jaar geleden onthuld en speelt een belangrijke rol in de ranking factoren van Google.

Greg Corrado, een senior Google-wetenschapper die hielp bij de ontwikkeling van RankBrain, heeft eerder het unieke leervermogen van de tool benadrukt.

De grote vraag is dus: hoe optimaliseer je je SEO voor RankBrain? Hoewel de zoekmachinegigant geen details deelt, zijn experts van mening dat signalen van gebruikerservaringen de belangrijkste bepalende factor zijn. Dit kunnen factoren zijn van de klikfrequentie tot de tijd die op de pagina wordt doorgebracht. Je moet lezers boeien met nuttige, goed georganiseerde inhoud. 

Gesproken zoekopdrachten

Dankzij innovaties zoals Google Assistant, Apple’s Siri en Amazon’s Alexa heeft de technologie voor spraakgestuurd een flink vlucht genomen. Naarmate de technologie beter is geworden, is deze ook populairder geworden. Het percentage huishoudens dat naar verwachting in 2022 een slimme luidspreker zal bezitten, is zelfs 55%.

Overweeg om je zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen in alledaagse gesprekken gebruiken. Gesproken zoekopdrachten presteren doorgaans beter met langere, natuurlijkere fraseringen. Wanneer mensen typen, hebben ze de neiging om af te korten. Een persoon kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht geven: “Wat zijn de nieuwe SEO trends voor 2021?” maar typt de woorden ‘nieuwe SEO trends 2021’.

Mobiel vriendelijke website

In 2019 heeft Google mobile-first indexing uitgerold, wat betekent dat de zoekmachine voornamelijk naar de mobiele versie van een website kijkt, aangezien dit de ‘primaire’ versie is in plaats van de desktopversie. Deze wijziging is logisch, aangezien bijna 73% van de internetgebruikers tegen 2025 uitsluitend toegang heeft tot internet via mobiele apparaten. Controleer hoe effectief je mobiele site is met de gratis mobielvriendelijke test van Google. Bekijk vervolgens het rapport ‘mobiel gebruiksgemak’ in Google Search Console.

Zelf doen of uitbesteden?

Wij zijn natuurlijk erg benieuwd of onze lezers zelf SEO optimalisaties uitvoeren of dit uitbesteden aan een seo bureau. Het is veel werk bij alle trends en technieken van SEO bij te houden. Zelf vinden wij SEO een zeer interessant onderwerp en daarom proberen wij zelf zoveel mogelijk te doen. Maar hoe denken jullie hierover? Laat het hieronder weten in de comments. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *