Online marketing – de eerste stappen voor jouw webshop

Zoals onze lezers wel weten, helpen we jou op weg met de wondere wereld van de E-commerce. Als je zonder kennis begint met een webshop dan loop je tegen veel vaktermen aan. Vandaag helpen we je op weg met de eerste stappen van online marketing. Aan de hand van 6 basis stappen krijg je meer kennis over dit onderwerp. Ook als je ervoor kiest om een Online marketing bureau in te schakelen, dan is deze kennis van groot belang om een goede opdrachtgever te zijn. Dus lees snel verder.

Waarom nu aan de slag met marketing?

Als je je eerste online marketinginspanningen op gang wilt brengen, is er geen betere tijd dan nu om aan de slag te gaan. Steeds meer inkomsten van bedrijven komen uit de online kanalen. Zeker heden ten dagen doordat winkelen lastiger is met Corona loopt de online wereld ver vooruit. Het uitwerken van jouw eerste stappenplan is cruciaal om bij te blijven maar om niet te veel tegelijk te willen doen.

Wij hebben 6 essentiële online marketingstappen gedefinieerd en we verwijzen je naar een aantal nuttige tools. Ongeacht in welke business je zit, zullen deze stappen je helpen om online beter zichtbaar te worden.

Stap 1. Zoekwoordstrategie

Het zoeken van een product of dienst gebeurd meestal aan de hand van zoekwoorden in zoekmachines. Deze zoekwoorden of trefwoorden zijn dus een belangrijk onderdeel van je zoekwoordstrategie.  

Stel dat jij een hondensalon hebt in de buurt van Breda. Waarop wil je dan gevonden worden? Natuurlijk op ‘hondensalon Breda’ maar je kan ook aan andere zoekwoorden denken in combinatie met locatie (bv Trimsalon Brabant). Als je even creatief bent kom je vast op meer zoekwoorden maar er zijn ook online tools die je kunnen helpen. Tevens is het van belang om te zien of mensen überhaupt zoeken op de zoektermen.

Dat is waar jouw zoekwoordstrategie in het spel komt. Het doel is hier om zoekwoorden te vinden met een hoog zoekvolume maar weinig concurrentie. Dit betekent dat mensen naar deze zoekwoorden zoeken, maar dat jouw concurrentie hun sites niet voor die woorden heeft geoptimaliseerd. Door zoekwoordtools zoals Google Keyword Planner of de tool van Wordstream (beide gratis) te gebruiken, kun je jouw trefwoordstrategie effectief onderzoeken en plannen.

Stap 2. Website optimaliseren

Een belangrijke stap is het optimaliseren je website om je online aanwezigheid te vergroten. Zodra je de zoekwoorden hebt opgesteld, is het tijd om ze te gebruiken om je website te optimaliseren. Optimaliseren betekent eenvoudigweg een website maken die gemakkelijker door zoekmachines kan worden gevonden. Om dit te doen, dien je je trefwoorden te verwerken in je site. Dit is inclusief videotitels, tagregels, je pagina url’s, alternatieve tekst, in uw ondertitels, enz.

Stap 3. Een blog voor contentmarketing

Een deel van de inhoud op je site die kan worden geoptimaliseerd voor zoekwoorden, zijn je blogs. Blogs zijn een vorm van contentmarketing. Een blog gaat over jouw product of dienst maar dit hoeft niet direct zo te zijn. In het voorbeeld van de hondensalon kan je ook een artikel publiceren over goede voeding van honden. Een blog moet interessant zijn voor je lezer. De zoekwoorden kan je ook weer verwerken in de blogs.

Stap 4. Social media promotie

Social media is een enorm en gratis online marketingplatform dat een must-have is voor iedereen die zijn online verkoop wil vergroten. Als je nog niet op sociale mediasites zit zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest, dan moet je tegen het einde van de dag zijn. Maar let op, niet allemaal tegelijk. Het onderhoud van je social media kanalen kan veel werk zijn.

Met sociale media kunt je contact maken en communiceren met fans en klanten, uw merkboodschap gratis afstemmen en overbrengen. Dit terwijl je meer wegen naar je website creëert. Het komt erop neer dat sociale media tegenwoordig de populairste online marketingtool is.

Stap 5. Conversies ipv bezoekers

Leuk …vandaag 100 bezoekers op mijn site maar geen enkele verkoop. Dan wordt het tijd om je website te verbeteren zodat de bezoekers ook daadwerkelijk gaan kopen. Om dit te doen, moet je website een gebruiksvriendelijke klantervaring bieden die hen niet afleidt van het uiteindelijke doel (de conversie / aankoop).

De klant moet bij elke stap steeds meer waarde krijgen en hem verder in de verkooptrechter trekken. De site moet ook duidelijk maken wat de klant moet doen door middel van duidelijke en beknopte oproepen tot actie (call to action). Dus laat alles weg van een pagina wat niet strikt noodzakelijk is. Alles moet gericht zijn op de bezoekers dus van oriëntatie tot aankoop en after sales.

Stap 6. PDCA cyclus

Je hebt een marketing plan gemaakt (Plan) en je hebt de eerste verbeteringen doorgevoerd (Do). Dan is het na verloop van tijd belangrijk om te controleren (Check) of dit heeft geleid tot het succes dat je wilt. Op basis van deze uitkomsten pas je eventueel je plan aan (Act). En vervolgens maak je weer nieuwe plannen.

Het meten van je succes kan met veel verschillende SEO tools maar nu willen we je graag wijzen op Google Analytics en Google Webmaster. Deze zijn gratis te gebruiken en bieden je al erg veel informatie.

Loop je ergens vast in je marketing activiteiten of kom je er simpelweg niet aan toe? Dan kan je eens nadenken om het over te laten aan een specialist. Zoek bijvoorbeeld eens op: online marketing uitbesteden in jouw regio. Er is altijd wel een marketing specialist te vinden die jou kan helpen om je webshop of website beter vindbaar te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *