Meer orders en leads voor mkb door conversieoptimalisatie

De meeste mkb-bedrijven zijn zich bewust van de mogelijkheden van online marketing. Leads worden steeds meer helemaal online gegenereerd en webshop groeien als kool. Geen online marketingactiviteiten doen is achteruitgang. De meeste mkb-bedrijven richten zich vooral nog op het genereren van meer bezoekers.

Zo wordt er steeds meer aan SEO gedaan (organische vindbaarheid); vaak worden socialmediakanalen ingezet om een hogere naamsbekendheid te krijgen. Veel mkb-organisaties werken ook met Google Ads, het betaalde adverteren… maar de meeste mkb-websites en -webshops zijn nog niet echt conversieproof.

Wat is conversieoptimalisatie?

Ik wil even kort terug naar het begin, naar de betekenis van conversieoptimalisatie, ook wel ‘conversiemarketing’ genoemd. De betekenis van conversieoptimalisatie en het waarom van conversie verhogen voor mkb-bedrijven is het optimaliseren van je online conversies = webshopoptimalisatie (online effectiviteit verbeteren). Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / in jouw webshop doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een offerteaanvraag
  • Een (eerste) bestelling
  • Een telefoontje
  • Een aanmelding op een programma
  • Een inschrijving op een nieuwsbrief
  • Etc.

Hoe de conversie verhogen?

Dat is de vraag die ik vaak hoor. Want het mooie is: als het lukt om de conversie aanzienlijk te verhogen, dan is dit direct voelbaar in het resultaat. Een conversieverbetering van 25% staat vaak gelijk aan een verhoging van de online resultaten van 25%. Voldoende redenen om met conversieoptimalisatie aan de slag te gaan, ook / zeker voor het mkb.

Hieronder een aantal tips om de conversie te verhogen.

  • Werk aan positionering = conversie verhogen
  • De meeste mkb-websites / -webshops zijn relatief onbekend (ze hebben niet de naamsbekendheid van een Coolblue of een bol.com). Dan is het dus extra belangrijk dat je website / webshop zelf direct het verhaal vertelt! Dat is waar positionering conversieoptimalisatie raakt. 

Essentiële vragen (en vooral de antwoorden) helpen hierbij:

  • In welk segment ben je werkzaam?
  • Welk probleem wordt er opgelost?
  • Waarom biedt jouw bedrijf de beste oplossing?
  • Hoe ziet de ideale doelgroep / klant eruit?
  • Wat zijn de belangrijkste USP’s?

Antwoorden op deze vragen zijn bouwstenen om nieuwe bezoekers direct te laten snappen wat ze kunnen verwachten! De creatie van een voorkeurspositie in hun mindset! Ze weten beter waar ze zijn, wat ze kunnen verwachten, klikken sneller door… allemaal goed voor het verbeteren van de conversie.

Overtuigende wervende teksten = conversieoptimalisatie

Dit is een zeer essentieel element in de totale mix van conversieoptimalisatie. Of het nu gaat om een webshop of website: wanneer teksten authentiek overtuigen, zetten ze aan tot actie. Een belangrijk element hierin is het perspectief waarin de teksten zijn geschreven. Ze zijn er totaal voor de bezoeker, zijn vanuit zijn perspectief gemaakt! 100% pakkende teksten! In plaats van ‘wij / ons’ naar ‘jij / jullie’!

Daarnaast zit de overtuigingskracht ook in het feit dat de teksten niet primair gaan over het aanbod, maar juist over het resultaat ervan! (Verkoop boren en geen gaten.) En… een tekst mag slim opgebouwd worden:

  • Benoem het probleem / dilemma van je bezoeker.
  • Geef aan wat oorzaken kunnen zijn.
  • Vertel dat het ook anders kan.
  • En kom dan pas met jouw product / dienst.

Met storytelling de conversie verhogen

Het gaat dus niet alleen om de concrete zaken: productspecificaties, omschrijving van een dienst. Maar het gaat om het verhaal… een stuk storytelling dat jouw site / shop veel wervender en aantrekkelijker maakt. Weer een stukje conversieoptimalisatie. 

Hanteer heldere CTA’s

De bezoeker die je vooral wilt laten converteren, is de bezoeker die nieuw is (terugkerende bezoekers hebben vaak al voor jouw website / webshop gekozen). Juist deze nieuwe bezoeker kent jouw webshop / website nog niet. Het is zeer belangrijk om juist voor deze nieuwe bezoekers te werken met heldere CTA’s (calls to action). Als online wegwijzers. 

CTA’s verhogen de conversie

Zo help je de bezoeker een handje met het geven van mogelijk interessante content. Dit kan dik commercieel (in een webshop), maar dit kan ook dun redactioneel… de manier hangt af van je bedrijf. Belangrijke punten hierbij zijn: consistentie, wees concreet, onderzoek bezoekerspaden, hoeveelheid en frequentie, eenvoud en, vooral belangrijk, testen met CTA’s en optimaliseren.

Aan de slag of hulp inschakelen 

Bovenstaande punten ten aanzien van conversieoptimalisatie helpen om je mkb-websites / -webshop effectiever te maken. Het zijn er in dit artikel 3, maar in totaliteit kunnen het er wel 20 zijn. Ga ermee aan de slag, of meld je op de website van de schrijver van dit artikel: marcobouman.com. Hij helpt al sinds 2007 mkb-bedrijven met conversieoptimaliatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *