Invoerrechten terugvragen bij retour

Wij Nederlanders kopen onze spullen steeds vaker via internet. Binnen Europa behoren we zelfs tot de top vijf van landen waar goederen en diensten online worden gekocht. Bestellen doen we bovendien steeds vaker over de grens. Omdat dit goedkoper is bijvoorbeeld, of omdat je geen verzendkosten hoeft te betalen. Maar rondom de invoer van goederen bestaan wel enkele regels. Daarmee krijg je te maken als je je aankoop doet bij een bedrijf dat buiten Europa is gevestigd.

Waarom moet je invoerrechten betalen?

Binnen de EU gelden er geen invoertarieven omdat er sprake is van vrij verkeer van goederen. Behalve met invoerrechten krijg je ook met btw niet te maken, omdat dat al in het land van aankoop is betaald. Bestel je iets bij een webshop buiten Europa, dan is de waarde van je bestelling bepalend voor of je wel of niet belasting moet betalen. Tot €22,- (de verzekerings- en vervoerkosten niet meegerekend) betaal je niets. Een klein hebbedingetje kun je bij Wish of AliExpress dus zonder nadenken bestellen. De onderstaande tabel biedt een handig totaaloverzicht.

Herkomst van de goederenWaarde van de zending (excl. verzekerings- en vervoerkosten)Belastingen bij de invoer
EU-landonbeperktgeen
niet EU-landtot en met €22,-geen invoerrechten, geen btw
niet EU-landvan €22,- tot en met €150,-geen invoerrechten, wel btw
niet EU-land€150,- en meerwel invoerrechten, wel btw

Waarom zou je de invoerrechten van een retourzending terugvorderen?

Stel je voor: je doet een grote bestelling (van €150,- of meer) bij Fashion Nova of AliExpress of je bestelt een pakje uit China bij een andere goedkope webshop en je wilt het retourneren. PostNL of DHL hebben dan al importheffing over de waarde berekend en aan de douane betaald en deze aan jou doorberekend. Maar als je de producten vervolgens terugstuurt, is er in feite helemaal niets geïmporteerd. Zonde van je geld dus om de inklaringskosten niet terug te vorderen! Invoerrechten terugvragen kan via de douane, maar nog makkelijker via de pakketdienst.

Invoerrechten terugvorderen via PostNL

Voor een bestelling uit een EU-land als België zijn invoerkosten zoals je inmiddels hebt begrepen, niet aan de orde. Maar als je een pakje uit China, de USA of een ander land wilt retourneren, wil je niet voor de douanekosten opdraaien. Heb je je bestelling via PostNL ontvangen? Dan stuur je je  bestelling via PostNL terug naar de verkoper en stuurt PostNL een briefje waarin je de invoerrechten en/of btw terugvraagt. Je vermeldt daarop persoonlijke gegevens, je IBAN-rekeningnummer, het nummer van de invoeraangifte, het bedrag dat je terugvraagt en de track en trace code van je retourzending.

Invoerrechten uit Amerika en andere niet EU-landen via DHL terugvorderen

Heb je je bestelling niet via PostNL, maar via DHL ontvangen? Dan moet je logischerwijs de inklaringskosten via DHL terugvragen. Met het DHL retourlabel dat je van de webshop hebt ontvangen, kun je je pakket via een DHL ServicePoint bij jou in de buurt weer terugsturen naar de verzender. Met het barcodenummer kun je je pakket op de voet volgen. Na de verzending neem je contact op met de klantenservice van DHL betreffende het terugvorderen van de inklaringskosten.

We hopen dat je door het lezen van dit artikel nu weet hoe je je invoerrechten terugvragen kan. Tips voor ons laat je achter in de reacties hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *