Hoe je een webshop opstarten en wat voor kosten erbij komen kijken

In dit artikel leggen we uit wat de basisstappen zijn om een webwinkel te beginnen en welke kosten er verbonden zijn aan het starten van een webshop. We geven een aantal tips op basis van CMS, hosting en het vinden van de juiste leveranciers.

Hoe begin je een webshop?

Als je wilt beginnen met een webshop zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. We zetten ze op een rijtje:

  • Kies een productcategorie (een productcategorie is belangrijk; houdt hierbij rekening met een goede inkoop en marge).
  • Kies een domeinnaam (de domeinnaam is het adres van de website, zoals www.yourwebshopname.com of iets dergelijks).
  • Kies een leverancier (een leverancier is het bedrijf dat uw product voor u maakt)
  • Kies een e-commerce platform (een e-commerce platform is waar je de webshop op kan zetten en producten online kunt verkopen)
  • Kies een betalingsverwerker (een betalingsverwerker is de dienst die de betalingen via de website afhandelt)

Laten we nu elke stap in detail bekijken!

Kiezen van een leverancier

Kies een leverancier die u een breed scala aan producten kan aanbieden. Dit geeft je de mogelijkheid om uit meer te kiezen en maakt makkelijker om je webshop in de toekomst uit te breiden.

Als je weet welk product je wilt gaan verkopen, dan kan je via Google zoeken naar deze producten en kijken of er een merk bijstaat. Je kan zo vaak achter de leverancier komen. Het is erg belangrijk dat je goed onderzoek doet waar het online voor verkocht wordt en wat je inkoop is. Zo kan je de marge berekenen en kijken of het interessant is om dit product te verkopen.

Een belangrijk punt is dus de prijs: probeer, indien mogelijk, een bedrijf te vinden dat scherpe prijzen hanteert zonder aan kwaliteit in te boeten! Gelukkig maakt internet het tegenwoordig gemakkelijk. Zoek goed en ga meerdere gesprekken aan.

Indien mogelijk (of zelfs beter), kies een Nederlandse leverancier omdat de communicatie hier niet zo moeilijk is in vergelijking met andere landen in Europa zoals Duitsland of Frankrijk waar op de meeste plaatsen niet vloeiend Engels wordt gesproken.”

Het kiezen van een e-commerce platform

Er zijn veel e-commerce platforms waaruit u kunt kiezen. Enkele van de populairste zijn:

  • Shopify
  • WordPress WooCommerce
  • Lightspeed
  • Prestashop
  • Magento

In Nederland wordt er veel gebruik gemaakt van WooCommerce, Shopify en PrestaShop. Ze hebben alle drie zo zijn voordelen.

De drie populairste e-commerce platforms

Shopify is het populairste e-commerce platform voor starters en kleine bedrijven. Het is namelijk niet nodig om een grotere investering te doen om een webshop te laten maken. Het is gemakkelijk op te zetten, maar het is ook vrij beperkt in zijn functionaliteit in vergelijking met Woocommerce of Magento. Shopify kan worden gebruikt door iedereen met basiskennis van HTML, wat betekent dat het geweldig is voor degenen die snel een online winkel willen maken.

Via welke kanalen ga je verkopen

Het is verstandig om in het begin ook te gaan verkopen via Amazon of andere marktplaatsen zoals bijvoorbeeld Bol.com. Dit betekent dat u zich geen zorgen hoeft te maken over verzending, het aannemen van telefoontjes van de klantenservice of iets anders dat met de verkoop van goederen te maken heeft; al deze taken worden door de marktplaats zelf afgehandeld. U moet echter wel een vergoeding betalen voor elke verkoop via een van deze sites – dit kan oplopen tot 15% van de waarde van elk verkocht artikel.

Je kan je producten ook op je eigen website verkopen. Dit is natuurlijk het meest gewenst, alleen zal je moeten werken aan een goede zichtbaarheid. Dit heeft in het begin heel veel tijd nodig.

Als je via je eigen webshop wilt gaan verkopen, dan zal je moeten gaan werken aan een goede online marketing voor je website. Zo kan je zorgen dat je website goed gevonden wordt op Google door te werken aan je SEO of te adverteren op Google. SEO is het optimaliseren van je website zodat Google kan zien dat jouw website betrekking heeft op bepaalde zoektermen en je daarom hoger in Google toont.

Bol.com

Bol.com is een Nederlands bedrijf dat in 2000 begon als Book.com, een online boekwinkel voor Engelstalige boeken. Na jaren van groei en succes werd Bol een van de grootste online winkels van Nederland. In 2007 breidden ze hun aanbod uit van alleen boeken naar ook muziek, kleding en meer algemene koopwaar zoals elektronica.

Bol.com is een geweldig partner platform om je producten op te verkopen. Het is wel even werk om het te begrijpen, maar gelukkig krijg je een goede ondersteuning.

Amazone

Als je gaat starten met en online webshop, is Amazon een geweldig platform om je producten te verkopen. Daar zijn vele redenen voor, maar de belangrijkste zijn:

  • Je kan je producten op Amazon verkopen via hun marktplaats. Ze hebben veel verkeer op hun website en daarom hoef je zelf niet veel geld te investeren in je online marketing.
  • De reputatie en betrouwbaarheid van Amazon als bedrijf is al tientallen jaren gevestigd en is wereldwijd bekend bij veel mensen. Het verkeer dat door Amazon wordt gegenereerd is afkomstig van zowel organische zoekopdrachten als betaalde reclame (PPC), dus het bereiken van potentiële klanten is bij hen zeer eenvoudig.

Via Google Ads of SEO

Google via Google Ads of SEO.

Google Ads is een betaald zoekplatform waarmee je in contact kan komen met klanten die op zoek zijn naar jouw producten. Het mooie is dat je vraag en aanbod met elkaar kan verbinden. Iemand is opzoek naar een product en jij kan het leveren. Iemand zoekt en met Google Ads zorg je dat ze jouw website vinden.

SEO, aan de andere kant, is een onbetaalde zoekmachine optimalisatie strategie die kan helpen je websiteverkeer organisch (dat wil zeggen, via zoekopdrachten) te stimuleren. Zolang er mensen online zoeken naar dingen die verband houden met jouw webshop, is hier potentieel! Het addertje onder het gras? Het kost tijd voordat deze inspanningen beginnen te lonen.

Wat zijn de kosten voor het starten van een webshop?

Wanneer je een webwinkel begint, moet je met een aantal kosten rekening houden. Het eerste wat je nodig hebt is een website en die kan worden gemaakt door een externe dienst of door jezelf. Als het dat laatste is, kan enige training nodig zijn, zodat je kan begrijpen wat een goede gebruikerservaring en zoekmachineoptimalisatie (SEO) is. Je kan veel online vinden via YouTube, maar als je niet handig bent, dan kan je het wellicht beter uitbesteden. Een kwalitatieve website kost al gauw € 3000,-. Kan je deze investering niet maken begin dan met Shopify. Dit is een goedkoper platform om mee te beginnen.

Om een website live te kunnen zetten heb je een domein en hosting nodig. Dit kost ongeveer € 250 tot € 500,- per jaar. Het ligt aan de grote van je webshop. Hoe groter je website hoe groter de server moet zijn om alles te kunnen verwerken.

Vervolgens komt het marketingbudget: Ga je gelijk vol inzetten en wil je via alle kanalen gaan verkopen; dan heb je een marketingbudget nodig. Dan is er nog de vraag ga je Google Ads zelf inregelen of laat je dit een specialist doen? Google Ads uitbesteden is vaak niet heel goedkoop, maar je verdient het echt heel snel terug omdat een specialist gelijk het beste uit je budget kan halen. De kosten voor het advertentiebudget hangen heel erg af van je branche, maar houdt rekening met een € 750,- per maand.

Samenvatting van het starten van een webshop

Een webshop oprichten is echt iets wat iedereen kan. Het kost alleen veel tijd om goed te onderzoeken wat je gaat verkopen, bekend te raken met verschillende systemen, een goede marketing op te zetten en er een succes van te maken. Begin bij het begin en ga stap voor stap verder werken, zodat je steeds meer gaat verkopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *