Ga voor deze dingen nooit meer naar de (fysieke) winkel

Vroeger -laten we zeggen voor het jaar 2000- moest je voor alles wat je wilde doen naar een fysieke winkel, enkele uitzonderingen daargelaten wat je via post en/of telefoon kon doen. Toen eind jaren 90 het internet opkwam, werd dit eerst gebruikt als informatiebron. Maar toen in Nederland aan het begin van de eeuw ook de webshops begonnen op te komen, gingen we steeds meer online bestellen. Eerst was dit alléén maar handig, je kon immers alles vanuit je luie stoel doen. Maar tegenwoordig zijn er sommige zaken waarvan het juist beter is om ze online te bestellen, in plaats van hiervoor een winkel binnen te lopen. Welke dit zijn?

Een nieuwe telefoon

Het is vaak zo dat als je een fysieke telefoonwinkel binnenloopt, ze een zeer beperkt aanbod hebben óf maar één aanbieder hebben. De opdringerige verkoper moet wel zijn target halen, en probeert je om die reden dure abonnementen aan te smeren waar je helemaal niet op zit te wachten. En als je vraagt of dit wel de beste/goedkoopste optie is, wordt er keihard in je gezicht gelogen. Nee, het echt goed vergelijken van telefoons doe je gewoon online. Zo kom je bij jouw telefoon met de beste prijs-/kwaliteitsverhouding en is het aanbod alles behalve beperkt. Wil je bijvoorbeeld een IPhone 12 wit of liever een IPhone 12 blauw? Online zijn beide versies altijd beschikbaar, doe er je voordeel mee!

Reizen

Tuurlijk, het kan de voorpret vergroten om naar een fysiek reisbureau te gaan. Maar weet dat het kantoor en degene die jou daar helpt ook betaald moet worden, en dat wordt mede mogelijk gemaakt door jouw reis. Dat kan dus goedkoper! Daarnaast is het net als bij de telefoonzaken zo dat een reisbureau vaak voorkeuren heeft qua reisaanbieders (want daar pakken ze meer commissie op) of dat het reisbureau zelfs maar van één reisorganisatie is. Ga maar na, met wat voor reis verwacht je de deur uit te lopen als je het Tui reisbureau binnen gaat? Juist, met een reis van dezelfde aanbieder.

Drogisterij-artikelen

Deze had je misschien niet zo snel zien aankomen. Maar wist je dat drogisterij-artikelen bij de grote ketens twee keer zo duur zijn als bij bijvoorbeeld onze oosterburen? Dat verklaart ook de reden voor die talloze 1+1-acties. Kijk maar eens om je heen in zo’n drogist hoe vaak die actie ergens bij staat. De Keuringsdienst van Waarde heeft hier een mooie uitzending overgemaakt die je wellicht de ogen doet openen. Conclusie; drogisterij-artikelen kunnen veel goedkoper, en bestel ze daarom online bij de niet bekende webshops. Niet bekende? Ja, want als je het bestelt bij bol.com bestel je het eigenlijk weer bij de Etos. En Etos en bol.com zijn allebei weer onderdeel van Ahold. Inderdaad, de holding achter Albert Heijn.

Kortom, laat je niet manipuleren door een fysieke winkel binnen te stappen. Voor je het weet betaal je te veel of heb je een product wat je eigenlijk helemaal niet wilde.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *