Een webshop beginnen: zorg voor originele en correcte teksten

Een webshop gaat gepaard met veel communicatie. Behalve visueel zul je op een pakkende en originele manier duidelijk moeten maken wat je aanbiedt en waarom de klant jouw product moet hebben. Zorg daarom voor een toon die mensen aanspreekt, zowel op je site als op je socials.

Een freelance tekstschrijver inhuren

Eenmalig een tekstschrijver inhuren is geen overbodige luxe. Natuurlijk investeer je al genoeg geld en bezuinig je op andere vlakken door bijvoorbeeld een vakantie over te slaan of te zoeken naar de goedkoopste energieleverancier. Alles voor succes! Maar als je niet goed bent met taal, ga dan zelf niet schrijven. Je teksten vormen immers een groot deel van je webshop en zijn daarom je visitekaartje – daar wil je ook geen stijl- en spelfouten op zien.

Overbodige spaties en d’tjes en t’tjes

Je site werkt goed, je product is mooi, je hebt het beste boekhoudprogramma gevonden. Maar de klant is kritisch op wat hij als eerste aantreft. Staan er verkeerde d’tjes en t’tjes, overbodige spaties of andere fouten, dan komt dit onprofessioneel over. Fouten als ‘iedere artikel’ (ieder artikel) of ‘contact formulier (contactformulier) zijn onnodig en knullig.

Holle (Engelse) taal

Een andere grote ergernis is holle bedrijfstaal met een overschot aan Engelse termen. Hou jezelf voor dat een Engelse term alleen handig is als er niet direct een Nederlands woord te verzinnen is. ‘Gadget’ is daar een algemeen geaccepteerd voorbeeld van. Maar ‘deze epic en awesome foodprocessor’, dat wordt een beetje irritant. En onoverzichtelijk bovendien. Soms hoor je in reclames zo veel Engelse termen dat je denkt: het zal wel, laat maar. Zo denken klanten ook!

Minder nemen en meer geven op je social media

Als je wat meer moeite in je teksten stopt (of laat stoppen), levert het meer sympathie op. Je hebt immers ook je social media, waar je mee communiceert. Zorg voor een amicale en joviale toon en denk langer na voordat je iets post. Denk er bovendien aan dat je op social media niet altijd (verkapt) adverteert, je volgers weten heus wel wat je verkoopt. Deel eens een leuk filmpje of een foto van je werkzaamheden. Bedenk een goede grap over de actualiteit. Meer geven, minder nemen. Het hoeft niet altijd iets op te leveren op de korte termijn.

Doe inspiratie op

Als je je wat meer verdiept in bedrijfsteksten en het gebruik van social media, krijg je al snel door wat werkt en wat niet. Natuurlijk is je eerste doel om geld te verdienen, en soms is slechte publiciteit ook publiciteit. De vraag is of je dat wilt. Succes met schrijven en met je webshop!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *