Denk lokaal met jouw stads-webshop

Lokale ingrediënten, het is een toverwoord omdat het links- of rechtsom verbonden is met dat andere toverwoord: duurzaamheid. Minder vervoer is beter voor het milieu, dus ondernemers kopen maar al te graag lokale producten in. Misschien ook omdat het wat eigentijdser en dus hipper aandoet. Speel hierop in met jouw eigen stads-webshop.

Doe research

Het intikken van de dichtstbijzijnde of je eigen stad, waar de meeste potentiële klanten zitten, gecombineerd met het woord ‘webshop’, brengt je meestal bij de lokale profvoetbalclub. Zo kom je in Alkmaar uit bij AZ en in Zwolle uit bij PEC Zwolle, die men allang van internet en tv kent. Daaronder staan dan vaak de zoekresultaten met lokale winkels die toevallig ook een webshop hebben. Maar webshops met alleen maar lokale producten, die vind je maar moeilijk.

Groot afzetgebied

Bij het beginnen van een webshop denk je misschien in eerste instantie aan een groot afzetgebied: je producten kunnen immers met de juiste bezorgservice overal ter wereld geleverd worden. Maar juist met de aantrekkingskracht van lokale producten begeef je je op een bijzonder terrein. Lokale ondernemers, horeca, maar ook toeristen weten je te vinden als je je promotie voor elkaar hebt. Dat houdt in dat je met SEO-teksten (teksten geoptimaliseerd voor Google) een blog bijhoudt in je webshop, en deze ook regelmatig deelt.

Voorbeeld

Een fictief voorbeeld: je specialiseert je in allerlei producten die in stad X door lokale ondernemers gemaakt worden. Bieren, kazen, mosterd, olie, gebak, elke stad heeft wel van die producten. Toeristen die stad X hebben bezocht en thuis trek krijgen in dat ene biertje dat ze er gedronken hebben, zullen op Google gaan zoeken en bij jou terecht komen, omdat je webshop alles verkoopt dat met stad X te maken heeft. Verder bedien je de lokale horeca en overige ondernemers voor wie het zowel makkelijk als uniek is om lokale spullen te verkopen. En dan zijn er nog de gewone stadsbewoners; mensen die enig chauvinisme niet vreemd is.

Waarom geen webshop wijden aan je stad?

Je speelt dus in op sentimenten die bij een stad horen en op de trend om lokale producten te consumeren (vanwege de duurzaamheid). Je creëert een soort saamhorigheid onder ondernemers en vormt wellicht op den duur een plek waar die ondernemers hun product graag willen aanbieden – als een soort club waar men bij wil horen. Bijkomend voordeel is dat je altijd inspiratie hebt voor content op je website, leuke teksten, foto’s en filmpjes die betrekkelijk simpel te realiseren zijn omdat iedereen lekker dichtbij zit. De webshop Alles Uit… (vul stadsnaam in) bestaat in veel gevallen nog niet, althans niet in de zin dat het een soort online stadswinkel is. Wie weet heb jij er succes mee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.