De toekomst van online prijsvergelijkers?
Het nieuwe jaar is net begonnen maar eind 2020 werden we massaal doodgegooid met aanbiedingen voor zorgverzekeringen. Bijna iedereen is van mening dat je je zorgverzekering eens in de zoveel tijd eens goed moet bekijken. Je wil natuurlijk niet alle polissen stuk voor stuk bekijken dus we gebruiken massaal online prijsvergelijkers.
Ook voor andere goederen gebruiken we regelmatig een prijsvergelijker. Misschien wel de meeste bekende site in dit segment is Beslist. Echter deze site is ook niet meer wat het ooit was. Gebruik jij Beslist nog?
Wat doet de toekomst?
Omdat we tegenstrijdige informatie hebben ontvangen, zijn we op onderzoek uitgegaan. Erg benieuwd of het opzetten van een vergelijkingssite nog loont? Lees dan snel verder naar onze analyse en conclusies.
Eerst stapje terug naar het verleden
In het verleden konden vergelijkingssites veel waarde toevoegen aan het bezoekers. Dit zat met name in de werking van hun website. De meeste normale webshops hadden geen goede filtering, geen beoordeling en vaak maar beperkte specificaties van het producten. Een ander voordeel van vergelijkingsites was ook het ruimere aanbod.
Wat is er veranderd
Er is veel gebeurd in de online markt. Een aantal van de grote spelers hebben een enorme groei mee gemaakt. Hierbij kan je denken aan Bol.com en Coolblue. En in sommige gevallen hebben ze ook externe aanbieders zoals Bol.com heeft gedaan met Plaza platform. Door andere aanbieders dezelfde producten te laten verkopen wordt als het ware een prijsvergelijk platform maar je kan ook nog eens direct veilig afrekenen bij een grote bekende naam. Dit heeft natuurlijk voordelen voor de consument.
Concurrentie van Google
Ook Google is een concurrentie geworden van veel prijsvergelijkingsites. Een site zoals Beslist heeft weinig content en vooral veel producten met beperkte info. De bezoekers klikken dan ook snel door naar de aanbieders
Google is dit soort sites lager gaan waarderen waardoor er minder bezoekers binnen komen. Jaren geleden hebben ze ook de betaalde shopping campagnes ingevoerd. Hier kan een adverteerder tegen betaling zijn producten inzetten en bij zoekopdrachten worden deze prominent in beeld gebracht. Je zit dan ook direct de prijzen van andere websites als er meerdere aanbieders voor je product zijn. Je kan op Google ook reviews lezen van zowel het product als de aanbieder. Dus Google is als het ware ook een prijsvergelijker geworden.
Toekomst van een prijsvergelijker
Hebben prijsvergelijkers dan helemaal geen toekomst? Wij denken van wel! Maar dan moeten ze zich wel aanpassen naar een specialisatie. Een sites als Beslist heeft weinig meerwaarde meer. Dus het opnemen van producten en alleen de laagste prijs tonen is niet genoeg. Zeker niet bij simpele producten.
Bij complexere producten die lastiger te vergelijken zijn, zien wij wel een toekomst. Hierbij kan je denken aan de mogelijkheden om alle details van een verzekering met elkaar te vergelijken. De aanbieder van de prijsvergelijker moet hiervoor alle details uit een polis vergelijken en makkelijk toegankelijk maken voor de bezoekers.
Een ander model om meerwaarde aan je bezoekers is te bieden in een goed advies over producten. Als consument koop je waarschijnlijk niet ieder jaar een nieuwe TV. Het uitzoeken en het vergelijken van de beste betaalbare TV kan je dan erg veel tijd kosten. Een prijsvergelijker kan je niet alleen de beste prijs bieden uit honderden TV’s maar ze kunnen je ook een de beste TV’s adviseren.
Oproep aan onze lezers
Wij zijn benieuwd of jij nog gebruikt maakt van de platte prijsvergelijkers zoals Beslist of juist van de uitgebreidere vergelijkers zoals Top-X. Of gebruik jij alleen nog Google? Laat het ons weten in de comments hieronder.