DE SEO Website Migratie Checklist

Niets is zo funest voor de opwinding van een nieuw ontworpen of geherstructureerde website als uw zoekmachine rankings, verkeer en conversies wegzakken zodra u op publiceren klikt. Maar het gebeurt!

Bij Pingwin worden we regelmatig gebeld nadat een website migratie bij een ander online marketing bureau mis is gegaan.

Natuurlijk, dit is nooit opzettelijk en wordt meestal veroorzaakt door een gebrek aan kennis bij de ingehuurde specialist Wat de meeste marketeers en webontwikkelaars niet in overweging nemen bij het migreren van een website is hoe zoekmachines zullen reageren, en wat de migratie zal doen voor de lopende organische prestaties.

Het migreren van een website, vooral als het gaat om SEO, is geen eenvoudige strategie die in een middag kan worden gedaan of snel in elkaar kan worden gegooid een dag of twee voor de lancering.

Een SEO-migratie vereist rigoureus onderzoek, planning, uitvoering en monitoring om ervoor te zorgen dat de site na de lancering zoveel mogelijk organische zichtbaarheid behoudt en opbouwt. Het vereist de inzet van meerdere teams, waaronder uw digitale marketing-, SEO- en web development teams, om ervoor te zorgen dat de taken op een correcte manier en tijdig worden uitgevoerd.

Vergeet niet dat het doel van SEO-migratie is om verlies van rankings, verkeer en conversies van je website te voorkomen. Door een goed georganiseerde en geplande migratie uit te voeren, kun je prima  je organische prestaties behouden en verbeteren.

Maar voordat we te ver vooruit lopen, laten we beginnen bij wat een succesvolle SEO website migratie maakt.

Wat is een website migratie?

Bij een website migratie ondergaat een website substantiële veranderingen op gebied van URL’s, structuur, content, UX, design of platform. Het kan van alles zijn; van het updaten van de lay-out van uw website tot het veranderen van de URL-structuur, of het verplaatsen van de website naar een nieuw domein of content management systeem (CMS).

Wat is een SEO migratie?

Een SEO migratie is een proces van het overbrengen van de rankings in de zoekmachines, de autoriteit en indexering terwijl je een grote verandering in je website of website URL-structuur doorvoert. Een goede SEO migratie garandeert dat je niets van je vindbaarheid (rankings en verkeer) verliest wanneer je een website migratie uitvoert.

Altijd SEO overwegen bij een website migratie

Elke site heeft in de loop der tijd organische zichtbaarheid en eigen vermogen opgebouwd, waardoor je rankings hebt verkregen voor zoekwoorden en zoekopdrachten die je prospects en klanten gebruiken om je site te vinden.

Als je de URL’s, inhoud en website in zijn geheel verandert, verander je wat zoekmachines weten over je site en de metriek die ze erop hebben toegepast om je ranking te bepalen. Het doel van elke website migratie is om het verlies van rankings en verkeer zoveel mogelijk te beperken.

Hoe lang moet een SEO migratie duren?

De lengte van een SEO migratie hangt samen met de grootte van je website en de veranderingen die worden doorgevoerd. Een website van 100 pagina’s zal aanzienlijk minder tijd in beslag nemen dan een website van 1.000 pagina’s.

Sommige SEO migraties nemen een maand in beslag om voor te bereiden en uit te voeren, terwijl andere drie maanden in beslag nemen. Het is belangrijk om jezelf voldoende tijd te geven om te plannen, een staging site te ontwikkelen, te testen en dan te implementeren. Wij raden aan om voor de zekerheid minstens drie maanden de tijd te nemen. Maar, zoals altijd, hangt het af van  de tijd en middelen die je er aan kunt besteden.

Hoeveel kost een SEO migratie?

De kosten van een SEO migratie zijn ook afhankelijk van de grootte van het project. Het hangt af van wat voor soort migratie je uitvoert, hoeveel content je moet migreren en ontwikkelen, hoeveel 301 redirects je moet instellen, de totale omvang van de website, auditing van de staging site, en ten slotte, de implementatie.

Wat wij aanraden is het kiezen van een SEO expert of bedrijf dat ervaring heeft in het migreren van een website met SEO in het achterhoofd. Het is het beste om vooraf te investeren in een correcte SEO-migratie in plaats van de “goedkope” route te nemen, en steeds terug te moeten komen om problemen te verhelpen, en daarbij de organische prestaties van de site te belemmeren – of erger nog, te schaden.

SEO migratie checklist:

Sinds 2003 hebben we honderden website migraties uitgevoerd voor middelgrote tot grote bedrijven. In die tijd hebben we een uitgebreide

SEO migratie plan dat helpt om migraties op schema te houden en op tijd af te ronden, wat resulteert in een verhoogde vindbaarheid voor de websites van onze klanten. Afhankelijk van het doel van de migratie en hoeveel tijd je hebt, kunnen de onderstaande checklist items worden toegepast om een succesvolle migratie te garanderen.

1. Kies een slimme migratie datum

Kies een lanceringsdatum die het beste werkt voor je team en traffic. Houd rekening met al het werk dat nodig is om een redelijke planning te maken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je het eens bent over je projectdoelen.

Kies een dag en tijd waarop het verkeer en de engagement laag is, en bij voorkeur wanneer je team in hetzelfde kantoor of dezelfde kamer is. Hoe verleidelijk het ook klinkt, probeer weg te blijven van weekenden, die kunnen leiden tot coördinatie- en communicatieproblemen. Probeer ’s middags of aan het begin van de avond te lanceren, voor het geval dat het oplossen van problemen of onverwachte problemen je naar de vroege uurtjes van de ochtend brengen, wanneer er weinig verkeer is.

2. Maak een back-up van je website

Maak een back-up van uw website, zodat als de lancering misgaat of niet volgens plan verloopt, u indien nodig terug kunt vallen op uw oude site. Maak samen met uw marketing- en webontwikkelingsteams een uitgebreid terugrolplan voor het geval u terug moet naar de oude website om de knelpunten voor een succesvolle websitemigratie op te lossen.

3. Maak een staging website

Een staging website is een duplicaat versie van je nieuwe website die gebruikers niet te zien krijgen; dit is de plek waar je wijzigingen kunt testen die je in de live site gaat aanbrengen. Door een staging website te maken, geef je je  team ruim de tijd om niet alleen te bekijken hoe de content eruit ziet en de website functioneert, maar ook om URL 301 redirects te testen en te implementeren voordat je live gaat. Dit betekent dat je de URL’s in interne links en sitemaps niet meer meerdere keren hoeft bij te werken voor en na de lancering.

4. Verhuizen van delen van uw site?

Als je meerdere websites of meerdere grote secties van een site wilt verhuizen verplaatst voor je website migratie, overwegen dan om deze activiteit in fasen uit te voeren in plaats van alles in één keer te verplaatsen. Deze strategie maakt het proces beter beheersbaar en maakt het gemakkelijker om problemen op te sporen voordat je live gaat.

5. Doe een SEO en backlink controle van het nieuwe domein

Als je een domein migratie doet, controleer dan de organische gezondheid van het domein waarnaar je van plan bent te verhuizen. Is het in het verleden bestraft voor spammy backlinks of inhoud? Zijn de huidige backlinks die naar de website wijzen spam-achtig of irrelevant?

Kijk naar de statistieken van de website, waaronder Moz’s Domain Authority. Dit geeft u een idee van het soort problemen dat u op de lange termijn op dat domein zou kunnen tegenkomen.

U kunt ook een tool als Wayback Machine gebruiken om te zien welke inhoud de oude site eigenlijk bevatte. Zo kun je ook zien of het domein inhoud bevatte die relevant was voor je eigen site – een ideale situatie, omdat Google dan weet wat voor soort inhoud je op dat domein kunt verwachten.

6. Je site crawlen

Gebruik Moz Pro of Screaming Frog om je website te crawlen en een volledige URL en inhoudsopgave van je site te krijgen. Je gebruikt dit niet alleen om problemen op uw staging website op te lossen, maar ook om oude URL’s in kaart te brengen die naar nieuwe URL’s verwijzen in je 301 redirect map.

Dit helpt ook bij het in kaart brengen van welke content over te zetten en welke interne links moeten worden bijgewerkt om de nieuwe URL-structuur weer te geven.

7. Focus op het SEO-belang van de belangrijkste URL’s

We brengen eerst alle URL’s van je site in kaart. Vervolgens verzamelen we data over deze URL’s op in tools zoals Google Analytics, Majestic, SEMRush, en meer, om te scoren welke content op je website de meeste zoekmachine waarde heeft.

Door dit te doen, zorgen we ervoor dat alle URL’s met een hoge prioriteit worden opgenomen in het redirect-bestand.

8. 301-omleidingen implementeren

Maak een volledige 301 redirect map en voer deze door in je website. Dit helpt te garanderen dat de oude URL’s  goed herleid worden naar hun nieuwe URL’s, en ook dat interne links goed geredirect worden.

Test deze redirect sheet ook goed voordat je hem implementeert z`odat je kunt controleren dat er geen redirects zijn die niet werken, en er na de lancering voor moet zorgen dat alles correct is.

Maak gewoon een kolom met de huidige / oude URL’s met daarnaast een kolom die de nieuwe URL tegenhangers vermeldt. Het bestandstype is afhankelijk van je CMS en de voorkeur van je webdeveloper.

9. Interne links bijwerken

Nadat je de nieuwe URL’s hebt bijgewerkt en een inventarisatie hebt gemaakt van wat ze zullen zijn, ga je naar je testwebsite en begin je met het bijwerken van interne links om interne omleidingen of gebroken pagina’s te voorkomen.

Je kunt interne links vinden met behulp van Screaming Frog, inclusief hun ankertekst en op welke pagina’s ze staan.

10. Maak een aangepaste 404-pagina

Maak een aantrekkelijke 404-pagina die gebruikers te zien krijgen wanneer ze via een gebroken link op een niet bestaande URL komen. Deze 404-pagina moet hen helpen naar je homepage. Of naar andere pagina’s op je site zodat ze alsnog kunnen vinden wat ze zoeken.

Het ontbreken van een 404-pagina leidt tot een lege pagina waarvandaan gebruikers niet weg kunnen navigeren, waardoor ze je site helemaal verlaten.

11. Werk Google My Business en Bing Places bij

Als je je domeinnaam verandert, moet je ook de link naar het nieuwe domein in Google Mijn Bedrijf en Bing Places bijwerken. Als je meerdere locaties of kantoren hebt, werk dan ook de URL voor deze locaties  bij. Als deze hun eigen unieke URL’s hebben (zoals www.yourdomain.com/location), is het vooral belangrijk om dit bij te werken. Vergeet niet dat het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-vermelding een belangrijk aspect is van je lokale SEO-strategie. Google gebruikt deze gegevens om jouw bedrijf te verifiëren en te bepalen voor welke zoekopdrachten u wordt getoond.

12. Werk je XML-sitemap bij

Zorg ervoor dat alle nieuwe URL’s zijn opgenomen, maak een nieuwe XML sitemap die aan je website kan worden gekoppeld, en upload deze naar uw Google Search Console.

Dit helpt Google en andere zoekmachines om je belangrijke service-, product- of bedrijfsinformatie pagina’s te vinden, zodat de nieuwe URL’s kunnen worden geïndexeerd en te vinden zijn in de zoekresultaten.

Doe dit zodra uw site live gaat, want Google merkt deze wijzigingen snel op, en het is cruciaal om ze geïndexeerd te krijgen met verkeer dat ernaartoe gaat!

Vertel Google Search Console en Bing Webmaster Tools dat je jouw domein hebt gewijzigd

Als je je domein aanpast, zorg er dan voor dat je de functie Adreswijziging in Google’s Search Console gebruikt. Hiermee laat je Google weten dat je je domein hebt gewijzigd en dat het kan worden gevonden op de nieuwe domein-URL.

Gebruik ook de Site Move Tool in Bing Webmaster Tools om Bing op de hoogte te stellen van uw website verhuizing, zodat Bing kan beginnen met het indexeren van je nieuwe URL’s. U wilt dit doen zodra u uw website lanceert.

13. Focus op mobielvriendelijkheid

Google indexeert mobiel-first, wat betekent dat ze eerst naar de mobiele ervaring van uw website kijken voordat ze je website indexeren, zelfs op desktop. Het bouwen van een mobiel-vriendelijke website die goed rendert op verschillende apparaten en browsers zorgt ervoor dat je website goed scoort. Google en andere zoekmachines willen een responsive design, dus bouw geen compleet andere mobiele website – ga voor responsive.

Weet je niet zeker of uw website mobielvriendelijk is? Google heeft een tool voor mobielvriendelijkheid die je website beoordeelt en je aanbevelingen geeft om de mobiele ervaring te verbeteren.

14. Migreer of voeg Schema toe

In 2011 hebben grote zoekmachines zoals Google, Bing, Yandex en Yahoo! een gemeenschappelijke set van data markup mogelijkheden gecreëerd die webmasters kunnen gebruiken om hun crawlers te helpen de betekenis van en informatie op een webpagina beter te begrijpen. Deze gezamenlijke markering wordt Schema.org genoemd.

Als je Schema nog niet op je website hebt geïmplementeerd, zou je dat moeten doen. Hoewel het niet als een directe rankingfactor wordt beschouwd, laten  studies zien dat het de rankings kan helpen verhogen en kan resulteren in rich snippets, wat leidt tot hogere click-through rates.

Als je Schema of markup op uw website hebt, neem het dan op in je migratie.

15. Werk de Robots.txt bij

Een robots.txt-bestand vertelt crawlers van zoekmachines welke pagina’s of bestanden de crawler wel of niet kan opvragen van je site. Zorg er dus voor dat je je robots.txt bijwerkt, zodat Google weet welke delen van je website wel en niet gecrawld moeten worden. Voeg daar ook de XML-URL van uw nieuwe sitemap aan toe, zodat Google en andere zoekmachines deze kunnen vinden.

Zorg er ook voor dat je je robots.txt-URL aanmeld in Google Search Console, zodat Google weet dat deze bestaat en deze kan crawlen.

16. Werk je backlinks bij

Ongetwijfeld heeft je website backlinks die ernaar verwijzen, vooral als je locatiepagina’s of documenten hebt die van waarde zijn. Ga naar Search Console, Moz, Link Explorer, Majestic, of welke backlink-tool je maar kiest om te zien welke pagina’s backlinks hebben.

Ga vervolgens naar de websites die naar je eigen website linken en laat de backlinks bijwerken. Dit zal tijd kosten, dus laat iemand deze backlinks bijhouden, outreach doen en bijhouden wanneer een backlink is bijgewerkt.

17. Houd controle over je oude domein

Hou de controle over je oude domein. Zodat je ervoor kunt zorgen dat alle backlinks worden doorverwezen. Het loslaten van dat domein betekent dat iemand anders het kan overnemen en er een eigen site op kan zetten.

Houd het in plaats daarvan vast en blijf alle zoekmachine waarde verzamelen die u er in de loop der jaren voor hebt opgebouwd.

18. Voer een pre- en post-lancering QA en SEO Audit uit

Voor en na het migreren en lanceren van je website, voer je een SEO audit uit om te verifiëren dat alle pagina’s, inhoud, links, tags, en mobiele items zijn overgeplaatst op de juiste manier. Alle onderdelen met SEO waarde moeten op hun plaats zijn voordat u op “go” drukt.

19. Zorg dat alle integraties werken

Zorg ervoor dat alle integraties correct werken. Dit omvat niet alleen Google Analytics en Google Tag Manager, maar ook je CRM, marketing automatisering, personalisatie, e-commerce, live chat en andere tools die nodig zijn om je site te runnen.

Zorg ervoor dat alle sociale profielen zijn bijgewerkt: Ga naar elk van je sociale mediakanalen en controleer of alle links die naar je website verwijzen up-to-date en correct zijn.

Zorg ervoor dat Google My Business en Bing Places zijn bijgewerkt: Controleer of uw Google My Business en Bing Places beide up-to-date zijn met nieuwe website-adressen indien nodig. Werk alle relevante informatie bij die door de migratie is veranderd of aangetast.

20. Controleer op kapotte backlinks

Je krijgt een goed idee van welke pagina’s backlinks hebben vóór de lancering en kunt ze goed testen op gebroken links op je site na de lancering. Maar hou rekening met tools zoals het linksrapport in Search Console en Majestic als een extra set ogen om gebroken links te vinden. Je kunt dan de backlinks bijwerken waar je toegang toe hebt of site-eigenaren benaderen met het verzoek backlinks bij te werken naar de nieuwe URL’s.

Tal van punten moeten worden gecontroleerd in een post-migratie lancering. Houd rekening met alle SEO- en prestatieaspecten van je website, vooral met de best practices van Google. Hoewel deze post-migratie controle cruciaal is, moet je ook je website regelmatig blijven controleren (ten minste maandelijks tot driemaandelijks).

Conclusie

Een website migratie met SEO in het achterhoofd is geen snelle, kleine taak – het vergt veel onderzoek, strategieën, uitvoering, en meting om succesvol te zijn. Je moet rekening houden met vele facetten om je organische vindbaarheid te behouden en te vergroten na de lancering. Neem de tijd om de bovenstaande taken uit te voeren, en je zult de meeste vindbaarheid uit je SEO-inspanningen halen tijdens de migratie van je site.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *