De digitalisering van supermarkten
Een klassieke supermarkt wordt de laatste jaren steeds digitaler maar dat is ook hard nodig. We verwachten dat het aantal fysieke supermarkten de komende jaren minder zal worden omdat we steeds meer online gaan bestellen, dus ook bij de supermarkt. Verder zijn er een aantal leuke technologieën in aantocht die boodschappen leuker maken.
Minder supermarkten
Een groot deel van de supermarkten zal de komende jaren verdwijnen uit het straatbeeld. Alleen de grote filialen zullen blijven. De winstmarge van een supermarkt is meestal niet hoger dan 3% en de kosten voor een groot winkelpand en personeel zijn hoog. En zoals we allemaal weten is de concurrentie moordend.
Als consument raken we steeds meer gewend aan het online bestellen. Nu in deze Corona lockdown periode is dat vaak eerder een verplichting dan een wens. We zien daarom ook steeds meer mensen online bestellen bij hun supermarkt. Zo erg dat het vaak nog lastig is om een online plekje te bemachtigen. We verwachten dat de online capaciteit de komende jaren verder uitgebreid en dat mensen zelfs bereid zijn om extra te betalen voor een luxe levering aan huis.
Digitalisering
Om de kosten te drukken van personeel en om klanten naar de winkel en online kanalen te trekken wordt vol ingezet op technologische ontwikkelingen. Zaken die we allemaal kennen zijn de apps van supermarkten met een persoonlijke korting. Maar ook het publiceren van een online folders is er daar een van. Zelf kijk ik steevast hier de ah folder volgende week om vast een idee op te doen van de aanbiedingen en leuke recepten te bedenken. De producten voeg ik dan toe aan mijn boodschappenlijst en als het even kan bestel ik deze vanaf de bank.
Deze technologie kennen we allemaal maar de komende jaren zijn er nog veel meer technologieën op komst. Een daarvan is dat middels AI de supermarkt al kan inschatten wat jij wil gaan kopen en op basis daarvan automatisch jouw boodschappenlijst kan samenstellen. Je hoeft deze alleen nog maar te accorderen en een drone of automatisch rijdende bestelauto komt deze leveren binnen 24 uur.
Iets minder ver weg is de technologie van het zelfscannende winkelwagentje. Op dit moment experimenteert Jumbo hiermee. In de video van RTL nieuws zie je hoe dit precies werkt. Met slimme camera’s kan je winkelwagentje precies zien welke boodschappen jij in je wagentje hebt gedaan. Afrekenen gaat via je mobiel en je loopt zo naar buiten.
Ook Albert Heijn heeft een pilot lopen waarin een supermarkt zonder personeel actief is. Deze winkel staat op Schiphol en is momenteel nog maar 14 vierkante meter groot maar het bijzondere van deze winkel is dat er geen kassa’s en personeel aanwezig zijn. Deze winkel is uitgerust met sensoren en camera’s welke ook weer automatisch scannen welke producten jij meeneemt. En hier gaat het afrekenen ook weer met je mobiele telefoon. In Amerika zien we dit al in grotere varianten in de Amazon Go winkels. Deze winkels zijn gemiddeld 185 m2 groot. Op dit moment kan de AH winkel op Schiphol maximaal 3 bezoekers tegelijk ontvangen maar er wordt gewerkt aan een verdere uitbreiding.
Doe jij al digitale boodschappen bij de supermarkt?
We zijn zoals altijd ook benieuwd naar jouw mening. Doe jij al digitaal boodschappen bij de supermarkt? En wat vindt je hiervan? Laat het hieronder weten in de comments.