Begin jij je een eigen webshop? Hier moet je op letten.

Voor vele mensen is het een droom om een eigen webshop te beginnen. Vanuit huis lekker werken, flexibele werktijden, je eigen baas zijn en ondertussen geld verdienen natuurlijk. Een webshop starten is eigenlijk niet moeilijk. Is je doel om er een goed inkomen uit te halen? Dan moet je flink aan de bak. Na het inschrijven bij de Kamer van Koophandel kan je van start gaan met het oprichten van de webshop. De volgende zaken zijn onmisbaar bij het beginnen van een webwinkel: domeinnaam, webhosting en de software. In dit artikel hebben wij een aantal stappen voor je op een rijtje gezet. Deze stappen kunnen jou helpen bij het creëren van en succesvolle webshop.

1.         Klant en klaar of doe het zelf webshop

Bij het maken van een webwinkel kun je er voor kiezen om webshop pakket te nemen of om zelf te gaan bouwen. Bij een webshop pakket is het een stuk eenvoudiger om de drie basisonderdelen te combineren. Je kunt hiermee direct van start gaan wanneer je een abonnement afsluit. Ook is de software vaak gebruiksvriendelijk. Wanneer je er voor kiest om zelf te bouwen zit je niet vast aan een bepaald stramien. Ook kun jij je beter onderscheiden van concurrenten. Dit komt omdat er namelijk meer mogelijkheden zijn met de lay-out. Zelf een website maken? Dan kan kom je al snel uit  bij WordPress of Magento. Dit zijn een van de bekendste. Let er wel op dat als je zelf een website maakt dat je over volgende technische kennis bevat.

2.         De toegevoegde waarde

De basis heb je nu neergezet, maar nu wil je ook dat je webshop een succes wordt! Het is hiervoor ontzettend belangrijk dat jij de toegevoegde waarde van jouw webshop duidelijk hebt. Een webshop openen is namelijk geen garantie op succes. De concurrentie is groot en net zoals jij kunnen ook honderden andere mensen eenvoudig een webshop openen. Het is belangrijk dat jij energie steekt in de toegevoegde waarde van je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan;

–          Speciale producten met een bijzonder goed verhaal

–          Uitstekende service

–          Unieke voordelen

–          Een goed verdienmodel met een voordeel voor je klant

3.         Optimalisatie SEO

Ondanks dat je met SEO-teksten achteraan sluit na de advertenties in Google is het belangrijk SEO toe te passen in je webshop. Let er wel op dat je unieke content toevoegt en niet een kopie wordt van je concurrenten. Juist met unieke content kun jij je onderscheiden van de rest. Controleer wel of mensen ook echt op de zoektermen die je gebruikt zoeken. Anders loop je een groot deel van de doelgroep misschien wel mis. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

4.         Responsive website

Bij het ontwikkelen van je webshop is het van belang dat je zorgt voor een responsive website. Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen zijn smartphone of tablet om producten en informatie op te zoeken. Een goed werkende mobiele versie van je website is daarom ontzettend belangrijk! Naast dat dit gebruiksvriendelijker is voor de klant heeft het ook invloed op je ranking. Google werkt namelijk met een mobile first index. Dit houdt in dat de ranking van je mobiele pagina’s leidend is. Een responsive design zorgt er voor dat je sneller vindbaar wordt.

5.         De beste service

Wanneer je een nieuwe klant hebt wil je deze natuurlijk behouden. Service is een van de belangrijkste aspecten die hieraan kan bijdragen. Het is daarom belangrijk dat je als webshopeigenaar klantvriendelijk bent, snelle levertijden hebt, goed bereikbaar bent en probleemoplossend vermogen hebt. Behandel de klant zoals je zelf ook behandeld zou willen worden! Tevreden klanten zorgen vaak ook voor nieuwe klanten. Dit komt omdat zij een positieve review achter laten of een aanbeveling op sociale media. Dit zorgt voor de beste reclame die je maar kan hebben: mond-tot-mondreclame.

6.         Gebruik bekende betaalsystemen

Tegenwoordig kan je op veel verschillende manieren je bestelling online betalen. Het belangrijkste hierbij is dat de klant veilig kan afrekenen, maar ook op meerdere manieren. Je kunt hierbij denken aan de volgende betaalmethodes:

–          iDeal

–          Creditcard

–          PayPal

–          Achteraf betalen

–          Cadeaubon

Kies voor bekende betaalsystemen in je webshop. Dit schept namelijk vertrouwen bij de potentiële klant. Wanneer de gewenste betaalmethode niet aanwezig is kan hij of zij sneller afhaken en naar de concurrent gaan. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

7.         Sociale media

Er zijn tegenwoordig veel verschillende sociale media platformen. Gebruik deze platformen om jouw producten onder de aandacht te krijgen. Let hierbij wel op dat ieder medium een andere benadering heeft. Op Instagram deel je mooie foto’s en vertel je het verhaal achter je bedrijf. Facebook is bijvoorbeeld meer geschikt voor mededelingen als acties, kortingen, evenementen en nieuwe producten. Door de verschillende platformen met elkaar te combineren kan jij meer verkeer naar je webshop trekken.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *