Amazon komt naar Nederland, dus we kunnen ons maar beter voorbereiden

Nederlandse e-commerce spelers, let op: Amazon komt binnenkort naar Nederland, waardoor de markt mogelijk wordt verstoord. In dit artikel delen we onze mening over de impact die dit kan hebben op het Nederlandse e-commerce landschap. Verder stellen we voor hoe nationale e-commerce spelers hun posities kunnen verdedigen tegen Amazon.

Op basis van recente gebeurtenissen lijkt het waarschijnlijk dat Amazon zijn focus verschuift naar de Nederlandse markt:

  • Amazon zoekt kantoorruimte in Amsterdam;
  • Amazon.de is vertaald naar het Nederlands en biedt de mogelijkheid om te bestellen vanaf een Nederlands adres met gratis verzending;
  • Op Cyber ​​Monday kocht Amazon.de alle advertentieruimte op Nu.nl (grootste Nederlandse nieuwssite met dagelijks 2,7 miljoen unieke bezoekers) met verschillende kortingsaanbiedingen gericht op het Nederlandse publiek.


Er zijn twee redenen waarom Nederlandse e-commerce zich zorgen moet maken over dit vooruitzicht: een grote en enorm succesvolle speler komt in de gelederen en Amazon blijft zich in een behoorlijk tempo ontwikkelen en laat zijn concurrenten achter. CEO Jeff Bezos is vastbesloten om de e-commerce strijd te winnen en zegt: “Uw marge is mijn kans.”

Amazon’s successtaking


De gerapporteerde omzet van Amazon bedroeg $ 136 miljard in 2016, een stijging van 27% ten opzichte van $ 107 miljard vorig jaar. Van elke dollar die online in de VS wordt uitgegeven, wordt 43 cent aan Amazon uitgegeven. Ooit werd Amazon alleen gebruikt om boeken te kopen. Tegenwoordig laat Amazon elk bedrijf bijna alles op zijn Marketplace verkopen. Andere activiteiten zijn Amazon Web Services (de grootste cloud computing-service ter wereld) en Amazon Pay (betalingsplatform, vergelijkbaar met PayPal). Amazon is momenteel de vierde meest populaire website in de VS en Duitsland (in beide landen na Google, YouTube en Facebook). Ter vergelijking: de Nederlandse e-commerce marktleider Bol.com is slechts de veertiende meest populaire in NL. Deze cijfers illustreren Amazons dominantie in e-commerce, een schaal die we nog niet hebben gezien in Nederland.

Om de impact van Amazon op de Nederlandse detailhandel te begrijpen, is het alleen niet voldoende om de omvang ervan te bestuderen. Amazon is meer dan een bulldozer en gebruikt zijn volume om leveranciers onder druk te zetten en concurrenten uit de markt te drukken. Het bedrijf heeft een steeds groter wordende reeks elegante tools om het eigendom van klanten te verwerven.

Ten eerste slaagt Amazon erin zijn stemgestuurde persoonlijke assistent, de Echo, in de woonkamer van iedereen te krijgen. Het verkocht al 20 miljoen apparaten in de VS en dit aantal groeit gestaag. Met dit apparaat kunnen mensen bestellingen plaatsen op Amazon door Echo gewoon te vragen dit te doen. Amazon kan aanbevelingen doen op basis van het gedrag van hun klanten in hun huizen. Dit maakt upsell en cross-sell kinderspel.

Een andere methode van Amazon om e-commerce te integreren in het dagelijks leven is de Dash-knop. Deze knop kan in de buurt van artikelen in uw huis worden geplaatst, waardoor u met één vinger een nieuw pakje van uw favoriete merk toiletpapier kunt bestellen. Het bedrijf werkt al samen met Siemens, Bauknecht en Bosch om de Dash-knoptechnologie in hun huishoudelijke apparaten te integreren. Het zal niet lang duren voordat je vaatwasser zijn eigen vulling kan bestellen – en dat doet het op Amazon.

De introductie van de Echo- en Dash-knop geeft aan dat Amazon streeft naar eigendom van de klant. Interessant is dat klanten deze inbraak niet erg vinden. Ze zijn zelfs zelfs bereid om te betalen voor hun loyaliteit: Amazon is enorm succesvol in het verkopen van ‘Prime Memberships’. De helft van de Amerikaanse huishoudens betaalt $ 99 per jaar voor gratis verzending op Amazon en toegang tot een feestdag met een Amazon-thema, Prime Day. Dit consumptiefeest is een grote geldkoe voor Amazon: op Prime Day 2017 werden de inkomsten geschat op $ 1 miljard. Het meest populaire item was de Amazon Echo, die laat zien hoe de loyaliteitsprogramma’s van Amazon elkaar versterken. Soortgelijke betaalde loyaliteitsprogramma’s zijn geïntroduceerd door Nederlandse spelers als De Bijenkorf en Bol.com, maar Amazon Prime overtreft deze programma’s ver als het gaat om consumentenpenetratie.

“Het Amazon-effect” op de detailhandel en e-commerce

Elke dollar die aan Amazon wordt uitgegeven, hetzij via de Amazon Echo, de Dash-knop, op Prime Day of via de reguliere verkoopkanalen, wordt niet elders uitgegeven. Dit heeft een enorm effect op Amerikaanse retailers, maar ook op de werkgelegenheidscijfers en de openbare ruimte. De impact van Amazon op traditionele retailers was al lang voorzien en in 2012 werd de ‘Death by Amazon’ -index geïntroduceerd. Deze index volgt de aandelen van 54 grote retailers die naar verwachting het meest zullen lijden onder de groei van Amazon. Sinds de introductie vijf jaar geleden groeide de totale marktwaarde van deze bedrijven slechts 16,5%, terwijl de waarde van de S&P 1500, de 1500 grootste bedrijven in de VS, met 85,9% groeide. In dezelfde periode steeg het aandeel van Amazon met 299%. Bovendien zijn er vanwege efficiëntie in e-commerce, en in het bijzonder Amazon, 75% minder werknemers nodig per dollaromzet in vergelijking met fysieke retail. Als gevolg hiervan verdwijnen er elke maand 9.000 banen in de Amerikaanse detailhandel. Bovendien variëren schattingen van hoeveel fysieke winkelruimte in 2017 zal verdwijnen van 8 tot 14 miljoen vierkante meter. Een soortgelijk effect wordt verwacht wanneer Amazon naar Nederland komt – het versnellen van de ondergang van fysieke retail.

Het effect van Amazon op traditionele retailers is ongetwijfeld negatief geweest, maar de relatie tussen Amazon en e-commerce spelers is een beetje complexer. Aan de ene kant kan worden betoogd dat een reus met een marktaandeel van meer dan 40% een enorme bedreiging vormt en de eerste stop is voor de meeste online consumenten. Veel e-commerce-spelers hebben echter gereageerd door hun producten aan te bieden op Amazon Marketplace, waardoor een groot aantal nieuwe klanten werd geopend. Dat gezegd hebbende, er zijn gevallen van succesvolle verkopers op Amazon die een exacte replica van hun product, geproduceerd door Amazon, zagen verschijnen met een aanbevolen vermelding op het platform. Dit deed de verkoop van de individuele verkopers krimpen. Ook verliezen retailers die hun product aanbieden op Amazon Marketplace al hun klantgegevens en merkloyaliteit. Kortom, Amazon geeft een sterke impuls aan e-commerce, waardoor de taart groter wordt voor iedereen, maar claimt ook een groeiend deel van de taart.

Hoe een e-commercebedrijf sterk blijft naast Amazon

Omdat Amazon op weg is naar Nederland, is het vanzelfsprekend dat e-commerce spelers een duidelijke strategie nodig hebben om te handelen. In een markt waar Amazon actief is, is er namelijk geen ruimte voor alle huidige e-commerce spelers om op de lange termijn te overleven. Sommige zullen duren en sommige zullen vervagen. Er zijn twee belangrijke factoren die bepalen of een bedrijf naast Amazon kan floreren.

Ten eerste moeten bedrijven een gedifferentieerde waardepropositie aanbieden waarvoor een one-size-fits-all verkoopbenadering niet voldoende is. Er zijn drie productsoorten waarop dit van toepassing is.

    Producten die traditionele expertise van de verkoper vereisen tijdens het koopproces. Voorbeelden zijn hoogwaardige camera’s en lenzen, met Cameranu.nl en Kamera-express.nl als voorbeelden die een uitstekende service bieden in combinatie met redelijke prijsniveaus. Beide hebben een deskundige helpdesk en integreren hun online shop met fysieke winkels.
    Producten die een zintuiglijke ervaring vereisen alvorens te kopen. Sommige producten zijn gemakkelijker online gekocht door consumenten als ze weten dat ze van tevoren kunnen passen. Een omnichannel-aanpak kan werken, zie bijvoorbeeld Fietsenwinkel.nl en Coolblue.nl, die hun online winkel combineren met offline experience centers.
    Producten die worden ontdekt in plaats van waarnaar expliciet wordt gezocht. Bijvoorbeeld: klanten willen door een samengestelde collectie jurken bladeren voordat ze er een kopen (Net-a-porter.com). Een ander voorbeeld is Westwing, het online meubelmerk dat een op maat gemaakte selectie van woon- en woonartikelen aanbiedt, die per markt verschilt.

Als je dus concurreert met Amazon, kun je niet op de gemakkelijke manier winnen. Je bent niet de goedkoopste en je hebt niet het grootste assortiment, dus het is belangrijk om je toegevoegde waarde via Amazon te vinden. Bepaal wat u kunt bieden dat niet kan worden aangeboden door de one-size-fits-all gigant. Dit zal je bestaansreden zijn naast Amazon.

Ten tweede zal Amazon de nieuwe standaard voor gebruikerservaring in online retail instellen. E-commercebedrijven zouden dus de soepele stroom van Amazon moeten kunnen bijhouden. Amazon zal klanten verwennen met wrijvingsloos winkelen, one-click-checkout, supersnelle levering en slimme aanbevelingssystemen. Als uw gebruikerservaring achterblijft, zullen klanten het verschil merken tussen u en Amazon en worden verleid door de bijna perfecte service en efficiëntie van Amazon. Het up-to-date houden van uw technologie en logistiek kan niet wachten en is de investering waard.

Concluderend zal het retail- en e-commerce landschap in Nederland drastisch veranderen wanneer Amazon arriveert, zoals we hebben gezien in de Verenigde Staten en Duitsland. Gelukkig hoeven Nederlandse e-commerce spelers niet verrast te worden en krijgen ze tijd om te anticiperen op de verstoring die Amazon zal veroorzaken. Het is belangrijk dat deze bedrijven een gedifferentieerde waardepropositie en naadloze winkelervaring hebben, dus dat is het

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *