Zo breng je bijzondere producten online aan de man
Als je producten online verkoopt dan gaat dat in sommige gevallen redelijk vanzelf. Je adverteert via Google of op sociale media zoals Facebook of Instagram en de bezoeken aan je website nemen vanzelf toe. En daarmee hopelijk ook de orders. Maar als je producten aanbiedt die niet zo gangbaar zijn, dan moet je wat meer moeite doen. Als je een webwinkel hebt voor de inventaris van een professionele hotelkeuken bijvoorbeeld. Of als je massagestoelen verkoopt die in schoonheidssalons of luxe saunacomplexen worden gebruikt. De doelgroep die naar dit soort producten op zoek is, is uiteraard zeer specifiek. Het gaat om B2B verkoop waardoor je andere mogelijkheden moet zoeken dan een advertentie in een plaatselijke krant.
Een uitgekiend marketingplan
Voor het in de markt zetten van specifieke producten is een goed uitgewerkt marketing plan onontbeerlijk. Het is aan te raden om hiervoor een deskundige in te schakelen. Maak wel duidelijke afspraken, bijvoorbeeld over de te kiezen tone of voice en het beschikbare budget. Ook een marketeer heeft geen glazen bol en kan dus niet met zekerheid zeggen of een campagne succes zal hebben of niet. Maar je mag wel verwachten dat hij de markt kent of zich er in ieder geval in verdiept. Vooral de kosten voor online adverteren kunnen snel oplopen. Probeer dus een juiste balans te vinden tussen kosten en effectiviteit.
Bepaal je doelgroep
Voordat je gaat werken aan je marketingcampagne is het zaak dat je je doelgroep kent. Voor Komoder, een bedrijf dat onder andere massagestoelen levert, zijn dit bijvoorbeeld schoonheidssalons. Voor een leverancier van tachografen zijn dit transportbedrijven. Als je goed weet wie je doelgroep is kun je daar je campagne perfect op afstemmen. Houd altijd in gedachten dat marketingdeskundigen soms wat te hard van stapel willen lopen. Marketing heeft alleen zin als je je richt op de juiste mensen. Jongeren die gezond zijn, hebben doorgaans geen interesse voor hulpmiddelen voor mensen met een beperking. Voor mensen met een gemiddeld inkomen is een zwembad in de tuin geen optie.
Zaken doen in het buitenland
Voor specifieke producten kan het zijn dat de markt in Nederland te klein is. Wil je zaken gaan doen met partners in andere landen dan is het belangrijk dat je de markt daar goed kent of je er in ieder geval goed over laat voorlichten. Een andere benadering kan wenselijk zijn. Spreek mogelijke klanten zo veel mogelijk in hun eigen taal aan. Wat dat betreft is het fijn dat de meeste moderne webbrowsers in staat zijn om websites redelijk in andere talen te vertalen. Houd er vervolgens rekening mee dat je bij verkoop in het buitenland rekening moet houden met douaneformaliteiten als je zaken doet met landen die niet tot de EU behoren. Ook kunnen de transportkosten flink oplopen. Hier moet je dus ook rekening mee houden bij het bepalen van je verkoopprijs of je verzendkosten.