Online tips

Wijnglazen graveren: een slimme zet voor ondernemers

Als ondernemer liggen er talloze kansen voor het oprapen. Dat kunnen kansen zijn op het gebied van marketing, slimmer investeren of efficiënt omgaan met je personeel. Andere kansen schitteren in hun eenvoud. Kleine aanpassingen die direct voor kostenbesparingen en andere bijkomende voordelen zorgen. Een uitstekend voorbeeld van zo’n kans is wijnglazen graveren voor ondernemers in de horeca. Wat maakt deze stap zo interessant en hoe kan het tot een directe winstverhoging leiden? Je leest het hier.

Een standaardmaat voor iedere gast

In de horeca zijn de winstmarges ontzettend belangrijk. Ieder gerecht en ieder drankje moet een bepaald percentage aan winst opbrengen. Het lastige aan horecawerk is dat het mensenwerk blijft. Een chef kan net wat te vrijgevig zijn met de vleesporties of misschien een fout maken in de keuken, waardoor ingrediënten verspild worden. Ook bij het inschenken van wijn gaat het vaak mis. Zelfs ervaren barpersoneel neigt ernaar om glazen net wat te vol te schenken. Dat is niet optimaal voor de smaak van de wijn, maar zeker niet optimaal voor de winstmarge. Door consequent 10% over te schenken, verlies je als ondernemer consequent geld.

Wanneer horecaondernemers besluiten om hun wijnglazen te graveren, komt er een einde aan dat probleem. De gravure dient niet alleen als een stijlvolle decoratie. Het is juist een verkapte schenkmaat. Personeel weet precies tot welk punt er geschonken moet worden om exact een standaardglas wijn aan te bieden. Die nauwkeurigheid zorgt ervoor dat er geen wijn verloren gaat en dat de marges aanzienlijk verbeteren. Deze kleine verandering kan zo al voor 10% extra winst op wijn zorgen.

Hoe worden wijnglazen gegraveerd?

Tegenwoordig gebeurt het graveren van wijnglazen met behulp van een lasermachine. Lasers kunnen ontzettend gedetailleerde afbeeldingen maken en doen dat ook op een hoog tempo. Hierdoor is het mogelijk om vrijwel ieder denkbaar logo op een glas te graveren, maar ook een subtiele slogan hoort bij de opties. Doordat de laser het ontwerp als het ware uit het glas snijdt, kan de gravure ook niet vervagen. Het logo blijft constant zichtbaar en slijt niet. Een nadeel van deze techniek is dat er geen kleuropties mogelijk zijn. De gravure heeft een lichte witte tint en oogt daardoor wel heel verfijnd.

Ook een mooie marketingtechniek

Ondernemers in de horeca weten dat het belangrijk is om onderscheidend te zijn. Gasten zijn op zoek naar een unieke ervaring en willen zich welkom voelen. Daarom is het belangrijk om te investeren in elementen die voor een goede sfeer zorgen, zoals mooi interieur, fijne muziek op de achtergrond en sfeerverlichting. Het zijn de kleine details die dan de puntjes op de i zetten. Gepersonaliseerd servieswerk is daar een voorbeeld van. Het voelt voor gasten net wat specialer om uit een gepersonaliseerd glas te drinken dan uit een standaard wijnglas. Die logo’s worden natuurlijk ook op social media gedeeld, waardoor een gegraveerd wijnglas een subtiele manier is om een zaak extra onder de aandacht te brengen.

Is het de investering waard?

Een belangrijke reden om wijnglazen te graveren is om de schenkmaat te standaardiseren. Dat zorgt voor een grotere winstmarge, maar daar staat natuurlijk wel een investering tegenover. De glazen moeten door een bedrijf als Wijnwinst gegraveerd worden, wat simpelweg duurder is dan het inkopen van grote hoeveelheden blanco glazen. Bij deze investeringen is het vooral belangrijk om groot in te kopen. Het graveren van de glazen is aanzienlijk goedkoper wanneer dit in een grote oplage gebeurt. Wordt er vervolgens veel wijn gedronken in een onderneming? Dan zal de investering zich na verloop van tijd vanzelf uitbetalen.