Welke verzekeringen en certificaten willen klanten graag dat een webshop heeft?
Een klant wil veilig online kunnen winkelen en mijdt bepaalde webshops mogelijk omdat deze niet overkomen als een veilige partij om je geld bij uit te geven. Daarom is het voor jou als webshopondernemer zaak om ervoor te zorgen dat je wél vertrouwen schept bij de klant. Die bestelt het liefst bij een webshop die voor relevante zaken verzekerd is en in het bezit is van certificaten die de klant ten goede komen. We bespreken een aantal verzekeringen en certificaten die klanten graag willen dat een webshop heeft.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Als webshop verkoop je producten aan klanten, dat is je hele business. Over die producten heb jij als verkopende partij tot op zekere hoogte een verantwoordelijkheid, hoewel dat natuurlijk ook geldt voor de fabrikant als je dat niet zelf bent. De klant ziet jou echter als eerste aanspreekpunt en verantwoordelijke wanneer een verkocht product defect is, onveilig blijkt te zijn of letsel veroorzaakt. Als een klant schade lijdt, kan hij of zij deze willen verhalen op de webshop. Het hebben van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt jou dekking voor dergelijke claims, zodat je niet uit eigen zak hoeft te betalen. Het feit dat jij als webshophouder verzekerd bent voor aansprakelijkheid is iets wat je zeker ook kan communiceren op je website. Dat schept vertrouwen bij de klant dat als er iets mis is met het product, het daadwerkelijk mogelijk kan zijn om de schade zonder al te veel gedoe te verhalen op de webshop.
Verzekering voor verzending
Voor zowel jouzelf als voor de klant is het van belang dat verzending verzekerd zijn. Dit betekent dat de producten tijdens het transport verzekerd zijn tegen verlies, diefstal of schade. Op deze manier kan de schade vergoed worden als er iets misgaat tijdens de levering. Voor jou betekent dat geen verlies op verzonden producten, en voor de klant betekent het dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over producten die kapot aankomen of bij een retourzending kapot bij de webshop aankomen.
Keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg
Naast verzekeringen zijn er ook keurmerken die ter zake doen voor webshops en hun klanten. Het Thuiswinkel Waarborg is hiervan een goed voorbeeld. Dit is een bekend keurmerk voor webshops dat aangeeft dat de webshop voldoet aan bepaalde criteria op het gebied van betrouwbaarheid, klantenservice en veiligheid. Dat schept vertrouwen bij de klant over de webshop als een betrouwbare partij om bij te bestellen. Natuurlijk zijn er ook nog andere relevante, eventueel branchegebonden keurmerken, die door klanten als waardevol beschouwd kunnen worden.
Certificaten voor veilig betalen
Klanten willen graag na hun aankoop op bepaalde veiligheden kunnen rekenen, maar zeker ook tijdens het betalen. Online betalen is immers in potentie risicovol, gezien de aanwezigheid van cybercriminaliteit. Het hebben van certificaten voor veilig betalen, zoals Verified by Visa of Mastercard SecureCode, geeft aan dat je webshop veilige betaalmethoden ondersteunt en extra bescherming biedt tegen fraude. Ook het bieden van dat stukje veiligheid is cruciaal. Dat doe je overigens ook door in het bezit te zijn van een SSL-beveiligingscertificaat voor je website.
Onderschat als ondernemer niet het belang van bovenstaande zaken en het communiceren ervan. Net zoals klanten niet bij fysieke winkels willen kopen die er louche uitzien, willen ze dat ook niet bij webshop die louche overkomen. En dat risico bestaat als je niet duidelijk aangeeft dat je investeert in het belang van de veiligheid van de klant.