Wat zijn nou de verschillen tussen SEA en SEO?
Het is een vraag die vaak gesteld wordt in de wereld van online marketing: wat zijn nou precies de verschillen tussen SEA en SEO? Beide termen worden veel gebruikt, maar wat betekenen ze eigenlijk en wat is het verschil tussen deze twee begrippen? In dit artikel gaan we dieper in op de definitie van SEA en SEO en leggen we uit wat de belangrijkste verschillen zijn.
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel bekend als zoekmachine adverteren. Dit betekent dat je advertenties betaalt om bovenaan de zoekresultaten te staan wanneer mensen specifieke zoekwoorden zoeken. Deze advertenties worden vaak weergegeven boven de organische zoekresultaten en hebben meestal een label waarop staat dat het om een advertentie gaat.
Om te adverteren via SEA, moet je gebruik maken van een advertentieplatform zoals Google Ads of Bing Ads. Hier kun je zoekwoorden kiezen waarop je wilt targeten en je kunt bieden op de kosten per klik (CPC) die je bereid bent te betalen. Hoe hoger je biedt, hoe groter de kans dat jouw advertentie wordt weergegeven.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je jouw website optimaliseert om hoger te ranken in de organische zoekresultaten. Dit doe je door ervoor te zorgen dat jouw website relevant is voor de zoekopdrachten van gebruikers en door technische en inhoudelijke aspecten van je website te verbeteren. SEO is een langetermijnstrategie die zich richt op het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten.Als jij niet veel verstand hebt van SEO, kan je ook een bedrijf inschakelen. Ben jij werkzaam in Heerenveen en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan zeker contact op met Travyk Heerenveen!
De belangrijkste verschillen tussen SEA en SEO
SEA en SEO zijn beide belangrijke onderdelen van online marketing voor diverse branches, maar ze verschillen op verschillende manieren van elkaar. Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen SEA en SEO uitgelegd.
1. Kostprijs
Een van de grootste verschillen tussen SEA en SEO is de kostprijs. Bij SEA betaal je voor elke klik op je advertentie, terwijl SEO gratis is. Dit betekent dat je voor SEA een budget moet hebben om te adverteren, terwijl je voor SEO alleen tijd en moeite hoeft te investeren.
2. Snelheid
SEA biedt de mogelijkheid om direct resultaat te behalen, omdat je direct bovenaan de zoekresultaten kunt verschijnen. Bij SEO duurt het meestal langer voordat je resultaat ziet, omdat het tijd kost om je website te optimaliseren en hoog te ranken in de zoekresultaten.
3. Duurzaamheid
SEO is duurzamer dan SEA, omdat je met SEO werkt aan de zichtbaarheid van je website op de lange termijn. Dit betekent dat wanneer je eenmaal hoog rankt in de zoekresultaten, je daar ook blijft staan. Bij SEA verdwijn je zodra je stopt met adverteren.