DIY e-commerce

Wat is Google Shopping?

Google Shopping, voorheen bekend als Product Listing Ads, is een service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kunnen klanten producten zoeken, bekijken en vergelijken. Deze producten worden weergegeven wanneer een klant Google gebruikt om naar een product te zoeken. Ze kunnen worden weergegeven op de hoofdpagina met zoekresultaten van zoekmachines of op het tabblad Shopping. Wanneer een klant bijvoorbeeld ‘rode hardloopschoenen’ in Google typt, kan het zijn dat hij gesponsorde advertenties boven aan de pagina ziet verschijnen. Als webshop eigenaar kun je hier gebruik van maken, Google Shopping uitbesteden is dan ook echt een goed idee. Hiervoor moet je namelijk zowel Google AdWords als Google Merchant Center gebruiken. Als onervaren ondernemer is het lastig om dit te doen, dus daarom kun je het beter uit laten besteden aan experts. 

Aan de slag met Google Shopping

Alsnog is het natuurlijk wel mogelijk om zelf een Google Shopping campagne op te zetten. Om hiermee aan de slag te gaan moet je dus eerst een Google AdWords account maken als je dit nog niet hebt gedaan. Dit is een eenvoudig proces dat kan worden gedaan met een Google login. Vervolgens moet je een Google Merchant Center account aanmaken. Dit is ook een eenvoudig proces dat dus niet veel moeite kost normaal gesproken. Het zal wel nodig zijn voor het invoeren van informatie over je bedrijf en je website te verifiëren. De volgende stap is het uploaden van je feed in tekst of XML indeling. Dit bevat een lijst van de producten die je verkoopt met de bijbehorende kenmerken, inclusief beschrijvende kenmerken zoals kleur of merk, prijs, product ID’s en basisinformatie zoals prijs en beschikbaarheid. Vul dit zo nauwkeurig mogelijk is, waarna je je AdWords en Merchant Center accounts moet koppelen. Dit ode je in het instellengengedeelte van het Google Merchant Center.

Maak een campagne

Nadat je dit hebt gedaan kun je beginnen met het maken van campagnes. Dit is dus pas mogelijk nadat je de accounts hebt gekoppeld. Je zult dan zien dat de knop account koppelen verandert is in winkelcampagne maken. Daarnaast is het ook mogelijk om een campagne te creëren via Google Ads. Binnen de Google Ads interface zie je namelijk een knop ‘+ Campagne’. Selecteer dit, waarna je een paar opties krijgt. Hierbij moet je ‘Shopping’ selecteren zodat je de campagne voor Google Shopping kunt maken. 

Optimaliseer Google Shopping

Het is van belang dat je je Google Shopping campagne optimaliseert. In principe moet je de optimalisatie regelmatig uitvoeren, dit is nodig om zo succesvol een Google Shopping campagne uit te voeren die geweldige resultaten op zal leveren. Dit omvat onder andere een goede datafeed, het beheren van biedingen, het ontwikkelen van je lijst met uitsluitingszoekwoorden, het maken van bodaanpassingen op basis van je doelgroep, tijd, apparaat, et cetera. Toch zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden bij het optimaliseren van je campagne. Ook kun je dit dus laten doen door een expert waarbij je het opzetten, optimaliseren en onderhouden van de Google Shopping campagne uitbesteed.