Spijt van je (online) aankoop of bestelling

Heb je spijt van je aankoop? Dan heb je geluk, want in Nederland geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dat betekent dat je binnen die tijd het product mag terugsturen of ruilen zonder opgaaf van reden. Heb je iets gekocht in een winkel, ga dan in gesprek met de winkelier en probeer er samen uit te komen. Ben je telefonisch of aan de deur besteld? Dan geldt de bedenktijd ook voor jou

Het is belangrijk om de spelregels te kennen als je iets koopt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als je spijt hebt van je aankoop, raden we je aan om direct contact op te nemen met de verkoper of winkelier om er samen uit te komen. 

Je kan ook eens onze artikelen lezen over retour bij de grote platformen zoals Bol.com en Amazon. Hopelijk kan jouw situatie opgelost worden zonder een langdurig juridisch gevecht. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen is de bedenktijd korter dan 14 dagen of helemaal niet van toepassing. Bekijk daarom altijd goed wat er op je aankoopbewijs staat en neem contact op met de verkoper als je twijfels hebt. Je kunt ook altijd een beroep doen op de wettelijke garantie voor producten die niet naar behoren functioneren, zoals elektronica en meubels.

Andere punten waar je op moet letten bij het kopen van producten, is dat sommige producten uitgesloten zijn van de wettelijke bedenktijd. Dit betreft voornamelijk diensten en producten die speciaal voor jou gemaakt worden. Denk hierbij aan gereedschap en ander materiaal dat al voor jou gemaakt is voordat je bestelde of kocht. De bedenktijd is ook niet van toepassing op voedsel, software of diensten die al geleverd zijn.

Voorkom teleurstelling, vergelijk goed voordat je koopt

Het is altijd goed om goed te vergelijken wanneer je iets koopt. Neem dus de tijd om verschillende winkels en producten te vergelijken, lees wat er staat in de voorwaarden en ga in gesprek met de verkoper als je twijfels hebt.

Zo voorkom je teleurstelling en ben je altijd beter voorbereid wanneer een product niet naar behoren functioneert of als je spijt hebt van je aankoop. Zo heb ik me laatst uitgebreid geori├źnteerd voor vacuumzakken via Vergelijkster.nl. Deze koop je natuurlijk niet iedere week dus het helpt om website te bekijken die je helpen bij een dergelijke aankoop.

Gratis retouren

Daarnaast bieden sommige winkels een gratis retourbeleid aan naast de wettelijke bedenktijd. Hierbij kun je het product na 14 dagen terugsturen voor een restitutie, waardoor je veel flexibiliteit hebt bij het shoppen. Dit geldt vaak bij online winkels, maar soms ook in fysieke winkels. Controleer daarom goed wat je rechten en plichten zijn bij het kopen van producten.

Heb je spijt van een aankoop of bestelling? Wees niet bang om contact op te nemen met de verkoper, winkelier of fabrikant. Het is belangrijk dat je de juiste informatie hebt over je rechten als consument, zodat je weet waarop je kunt terugvallen als er toch iets misgaat met een product of dienst. Veel succes met al jouw aankopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *