Slimme tips om de zichtbaarheid van je webshop te vergroten
Of je nu zeepjes of elektronica verkoopt in je webshop, je hebt allemaal als doel om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je webshop te leiden. Bezoekers die uiteindelijk overgaan tot het kopen van producten in je webshop. Loopt het aantal bezoekers achter of ben je net begonnen met je webshop en op zoek naar slimme manieren om meer bezoekers te krijgen? Alles draait om de zichtbaarheid. Je moet ervoor zorgen dat je onder de aandacht komt en blijft van je doelgroep. Hoe je dat doet? We helpen je met dit artikel een aantal stappen op weg naar meer zichtbaarheid.
Inhoudsopgave:
- De juiste kanalen inzetten
- Gratis vs. betaalde online zichtbaarheid
- Slimme tools gebruiken
- Offline markten en evenementen
De juiste kanalen inzetten
Alles begint bij het bepalen van de juiste kanalen waar jij kunt zorgen voor meer zichtbaarheid. Er zijn ontzettend veel kanalen beschikbaar, maar welke kanalen ga je inzetten? Het antwoord op deze vraag is: op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Hiervoor moet je dus meer te weten komen over je doelgroep, als je dat nog niet weet. Lezen ze bepaalde blogs of vakbladen, maken ze gebruik van Google om je producten te vinden, bezoeken ze bepaalde evenementen? Welke socialmediakanalen gebruiken ze en kijken ze bepaalde zenders op televisie? Allemaal hele nuttige informatie voor het bepalen van de juiste kanalen.
Gratis vs. betaalde online zichtbaarheid
Weeg goed af wat je gaat investeren in de verschillende kanalen. Daar hoort ook de afweging bij tussen gratis en betaalde online zichtbaarheid. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de zichtbaarheid in de organische (gratis) zoekresultaten (Search Engine Optimization) of de betaalde advertenties in Google (Search Engine Advertising). De verschillen tussen SEA en SEO zijn groot. Zo ben je met SEA direct zichtbaar in de zoekresultaten en heeft het met SEO wat meer tijd nodig om zichtbaar te zijn. Daarnaast kun je natuurlijk ook kijken naar mogelijkheden om online te adverteren op socialmediakanalen of op bepaalde blogs.
Slimme tools gebruiken
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel tools die je kunnen helpen om te zorgen voor meer zichtbaarheid. Denk natuurlijk aan ChatGPT, maar ook tools waarmee je heel makkelijk zelf banners kunt maken die je in kunt zetten voor advertenties of socialmedia en tools om meer inzicht te krijgen in bepaalde trends. Zo heeft Emerce 23 gratis contentmarketingtools op een rij gezet. Kijk welke nuttig zijn om in te zetten voor jouw marketing.
Offline markten en evenementen
Ook al is je webshop ‘online’ te vinden, dat neemt niet weg dat je alleen online kanalen kunt inzetten om de zichtbaarheid te vergroten. En dat geldt zeker voor jou als je meer niche producten verkoopt, waar mensen ook (nog) niet naar zoeken in Google. Als voorbeeld, je verkoopt hele mooie handgemaakte armbanden. Mensen zoeken niet zo gauw op ‘handgemaakte armband’, maar als ze eenmaal een kraampje van jou gezien hebben op een markt en de naam van je webshop onthouden, dan is er een grote kans dat ze je webshop nog eens gaan bezoeken. Zorg er dan wel voor dat ze je naam nog eens tegenkomen door bijvoorbeeld visitekaartjes te laten bedrukken of promotieartikelen uit te delen zoals bedrukte pennen met de naam van je webshop. Maak een overzicht van de markten en evenementen in de buurt die de moeite waard zijn en werk aan die ‘offline’ zichtbaarheid.
Samen kom je verder dan alleen
De slogan in deze kop moet je vast wel bekend in de oren klinken en dat geldt zeker ook voor de zichtbaarheid van je webshop. Zorg ervoor dat je samenwerkt met de juiste partijen en de juiste mensen die kunnen helpen. En daarbij bedoelen we niet alleen verder helpen met specialistische kennis over marketing, maar je kunt ook denken aan een wederzijdse samenwerking met andere winkels of webshop. Zet samen een leuke actie op en maak gebruik van je eigen netwerk. Of ga bijvoorbeeld op zoek naar influencers die jouw bereik kunnen vergroten.
Denk ook aan andere vormen van reclame voor ondernemers, zoals de zichtbaarheid van je merk op je kantoorpand of op je auto. Met de juiste marketingmiddelen zorg je er uiteindelijk voor dat de juiste doelgroep je webshop weet te bereiken.