SEO expert checklist voor webshops: de absolute musts
Vandaag de dag pakt men niet meer de Telefoongids erbij, maar surft men naar Google.nl. Bedrijven merken dat zij steeds vaker benaderd worden via het internet en dat de webshop een alsmaar groter onderdeel vormt van de omzet. Het belang van een gebruikersvriendelijke en goed vindbare website neemt dan ook alsmaar toe.
Voor langdurige resultaten zal je behoorlijk wat uren moeten steken in het voeren van een SEO campagne. Als je niet over deze tijd en over de benodigde kennis beschikt, kun je deze taak uitbesteden aan een SEO specialist MKB. Een SEO campagne is echter gedoemd te mislukken als je site niet geoptimaliseerd is. Daarom leggen wij hier in het kort uit aan welke zaken de website moet voldoen om een hoge waardering door Google werkelijkheid te laten worden.
SEO Checklist voor E-Commerce Site | Aandachtspunten
Voordat je een SEO expert inschakelt, is het aan te raden om de website klaar te stomen voor SEO. Zo kun je veel SEO kosten besparen. Er zijn diverse sleutelgebieden waarin jij of de webdeveloper de website kan optimaliseren. Wanneer je het ontwikkelen van de site uit handen hebt gegeven, worden deze punten in de meeste gevallen al geïmplementeerd maar het schaadt niet om deze checklist langs te gaan.
Keywords
Keywords spelen een cruciale rol in het gevonden worden op het internet. Het doel is dat je webshop bovenaan komt wanneer een potentiële klant een relevante zoekactie uitvoert. Je zult dus van te voren moeten bepalen op welke sleutelwoorden je website gevonden moet worden. Stel jezelf dan ook de volgende vragen:
- Heb je goed onderzoek gedaan naar welke keywords de doelgroep gebruikt voor het vinden van de producten en/of diensten die je aanbiedt?
- Heb je gekeken naar de mate van concurrentie van deze zoekwoorden om te bepalen hoeveel uren er zullen zitten in het bereiken van een top positie?
- Is iedere pagina op de website gericht op een specifiek primair keyword of keyphrase?
- Heb je ook onderzoek gedaan naar de secundaire sleutelwoorden voor alle pagina’s?
- Is de thuispagina van de webshop geoptimaliseerd voor de bedrijfsnaam?
Pagina URL
De URL verwijst naar het adres dat je invult in het adresbalk om naar de pagina te navigeren en is één van de onderdelen die Google gebruikt om pagina’s te indexeren en te rangschikken. Het is dan ook belangrijk dat de verschillende URL’s van de website geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Stel jezelf de volgende vragen:
- Bevat je domeinnaam de naam van het bedrijf of merk?
- Komen de primaire zoekwoorden van iedere pagina aan het begin van de URL voor?
- Is ieder woord in de URL onderbroken met een streepje?
- Zijn de URL’s op de website op een logische en consistente manier ingedeeld?
Pagina Titel
Een andere manier waarmee je je site kunt optimaliseren zijn de titels van iedere pagina. Niet alleen kun je door de juiste titels te gebruiken een hogere waardering van zoekmachines krijgen, maar de titel is ook een manier om aandacht te trekken van potentiële klanten aangezien de titel van een pagina in de zoekresultaten prominent in beeld verschijnt. Stel jezelf de volgende vragen:
- Zijn alle pagina titels minder dan 70 karakters?
- Bevatten alle titels de primaire zoekwoorden van de pagina?
- Komt je merk of bedrijfsnaam in het begin of aan het einde van de titel voor?
- Maak je gebruik van unieke titels?
- Zijn je titels natuurlijk geformuleerd?
Header Tags
Header tags zijn stukjes HTML code die gebruikt worden om kopteksten te creëren in een tekst. Deze tags kunnen niet alleen gebruikt worden voor de opmaak van een pagina, maar de inhoud tussen de header tags worden gebruikt voor het indexeren van pagina’s door zoekmachines. Stel jezelf de volgende vragen:
- Bevat iedere pagina één unieke H1 tag?
- Bevat iedere H1 tag het primaire zoekwoord voor de pagina?
- Bevindt de H1 tag zich in het begin van de pagina?
Pagina omschrijving
De pagina omschrijving, ook wel aangeduid met de term “Meta description”, bevindt zich onder aan de titel in de zoekresultaten. Het doel van de meta tekst is om een beschrijving te geven van de pagina voor bezoekers. Deze omschrijving moet internetgebruikers uitnodigen om op de pagina te klikken. Stel jezelf de volgende vragen:
- Zijn de pagina omschrijvingen op alle pagina’s van de site tussen de 100 en 150 karakters?
- Zijn de primaire en secundaire zoekwoorden op een natuurlijke manier in de omschrijving verwerkt?
- Is de omschrijving op een natuurlijke manier geformuleerd zodat deze goed leesbaar is?
- Heeft iedere pagina een eigen, unieke pagina omschrijving?
Pagina content
De content van de pagina is de inhoud van een pagina en vult dan ook het grootste gedeelde van deze pagina op. Stel jezelf de volgende vragen:
- Komt het primaire zoekwoord 2 tot 5 keer voor in de content van de pagina?
- Heb je ook een aantal secundaire zoekwoorden in de tekst verwerkt?
- Zijn de keywords op een natuurlijke manier in de tekst verwerkt?
- Zijn de keywords vetgedrukt of cursief?
Afbeeldingen
Ook afbeeldingen kunnen worden gebruikt om de pagina te optimaliseren voor SEO doeleinden. Stel jezelf de volgende vragen:
- Bevatten de bestandsnamen van de afbeeldingen op de site je primaire zoekwoorden?
- Heb je de primaire zoekwoorden ingevuld in de zogenaamde alt tags invoervelden van de afbeeldingen op uw site?
Responsive Design
Een webshop die voorzien is van een responsive design kan zich aanpassen aan de grootte van het scherm van de bezoeker. Aangezien websites steeds vaker via een smartphone of tablet benadert worden, is het wel zo gebruikersvriendelijk om de site af te stemmen op het beeldschermgrootte van de bezoeker. Wanneer een site niet geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, kan dit nadelig zijn voor uw posities in Google.
- Maakt je website gebruik van responsive design?
Interne links
Interne links zijn links die naar een pagina binnen de website zelf verwijzen. Overdaad schaadt en zoekmachines straffen websites waarbij het gebruik van interne links over-geoptimaliseerd is. Stel jezelf de volgende vragen:
- Verwijzen alle interne links op uw pagina naar e thuispagina?
- Komt de anchor-tekst overeen met de pagina titel waarnaar gelinkt word?
- Zijn alle interne links logisch en natuurlijk of komen deze geforceerd over?
Rich Snippets
Rich snippets zijn stukjes informatie die je aan de HTML kunt toevoegen welke getoond worden in de lijst met zoekresultaten. Denk hierbij aan informatie als de prijs, waardering van klanten en de voorraad. Rich snippets verbeteren de CTR (click through rate) van de pagina.
Stel je zelf de volgende vragen:
- Zijn alle product pagina’s voorzien van de juiste rich snippets?
Laadtijd
Wanneer het laden van pagina’s lang duurt, heeft dit een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Google straft dan ook pagina’s met een lange laadtijd waardoor het belangrijk is om de pagina’s ook op dit vlak te optimaliseren. Stel jezelf de volgende vragen:
- Worden alle pagina’s op de site binnen 3 seconden geladen?
- Heb je de afbeeldingen verkleint waardoor zij sneller geladen worden?
Technische fouten
Net als een lange laadtijd kunnen fouten in de code zorgen voor een slechte gebruikerservaring. Een site met veel technische mankementen kan rekenen op een slechte notering in de zoekresultaten. Stel jezelf de volgende vragen:
- Heb je je site aangemeld voor Google Search Console en controleer je je site regelmatig op fouten in de code?
- Beschikt je site over een sitemap?
- Heb je een speciale pagina waarnaar verwezen kan worden zodra je een pagina verwijdert?
- Maak je gebruik van de rel=”canonical” meta tag om te voorkomen dat dubbele content een negatieve impact heeft op de notering?
Sociale Media integratie
Door gebruik te maken van social media kun je de activiteiten van de site en je verschillende social media pagina’s op elkaar afstemmen. Stel jezelf de volgende vragen:
- Maakt je site gebruik van deel knoppen op de pagina’s waar deze gepast zijn?
- Schrijf je content dat geschikt is om via social media te delen?
- Zijn de links naar de social media pagina’s duidelijk zichtbaar op de website?