Hoe kom ik hoger in Google met mijn website?
Heb jij een webshop of website laten maken en probeer jij jouw product of dienst online onder de aandacht te brengen? Het instellen van een goede online marketing campagne is een essentieel onderdeel voor het generen van traffic naar jouw website toe. Online marketing bestaat uit verschillende kanalen die elk een specifieke wijze hebben om verkeer naar de website toe te genereren. Denk aan Google- of social advertising, e-mail marketing en zoekwoorden optimalisatie. Op het onderwerp: zoekwoorden optimialisatie oftewel ‘search engine optimization’ (SEO), gaan we in deze blog verder op in.
Hoe draagt SEO bij aan meer verkeer op je website?
SEO is een online marketing strategie die ervoor zorgt organisch verkeer naar jouw website toe te brengen. Organisch verkeer betekent ook wel de natuurlijke posities dat je ziet in een zoekmachine. Organisch verkeer wordt beschouwd als ‘niet betaald verkeer’. SEO richt zich specifiek op de zoekmachines zoals Google.
Bij een goede SEO-strategie zijn drie onderdelen van groot belang bij een website: de techniek, de content en de opgebouwde autoriteit die jouw website heeft. Deze drie dingen tezamen hebben dan weer invloed op de zoekmachines van jouw website.
Waarom is een goede autoriteit score van belang?
Autoriteit is de score die zowel Google en SEO-tools aan websites geven om in te schatten hoe goed de techniek, content en het backlink-profiel is opgebouwd. Het backlinkprofiel geeft het aantal backlinks en verwijzende domeinen weer dat naar jouw website doorlinkt. Hoe relevanter en groter deze domeinen zijn die naar jouw website doorlinken, hoe groter de kans dat jouw domein autoriteit wordt verhoogd. Deze score is vaak van 1 tot 100, waarbij 100 een zeer sterke website is, en 1 een website met weinig verkregen backlinks is. Hoe sterker de domeinautoriteit van je concurrenten is, hoe lastiger het is om hoger in een zoekmachine te ranken.
Linkbuilding strategie toepassen
Het vergaren van backlinks doe je door middel van linkbuilding. Met deze strategie ga je zelf op zoek naar kwalitatieve websites die overeenkomen met jouw branche om vervolgens een link te plaatsen die naar jouw website doorverwijst. Dit kan in de vorm van een ‘kale link’ of een blog. Het zoeken naar relevante links wordt ook wel outreach genoemd. Dit proces kan lastig zijn als je nog niet het juiste netwerk hebt verzameld. Je kunt ervoor kiezen om links op websites in te kopen. Linkbuilding uitbesteden bij bijvoorbeeld een online marketing bureau is ook een handige strategie. Dit bespaart ondernemers veel tijd omdat online marketing bureaus het netwerk en de kennis zelf in huis hebben. Zo kan jij je focussen op de taken die er toe doen, en blijft jouw posities in Google groeien.