DIY e-commerce

Het potentiële bereik van Facebook voor e-commerce is enorm

Hoewel Facebook marketing een concrete strategie vereist, biedt het ook unieke kansen om producten onder de aandacht te brengen van een grotere doelgroep. Het grootste voordeel is dat je geen enorm marketingbudget nodig hebt om het Facebook-spel te spelen. Het delen van waardevolle inhoud die verbindt met jouw potentiële klanten, waar ook ter wereld, bepaalt het uiteindelijke succes van je webshop. Onderstaand bespreekt online marketing bureau Baas & Baas dé 5 tips voor het opzetten van een succesvolle Facebook-marketingcampagne.

Identificeer jouw doelgroep

Als je van plan bent om een product of dienst op de markt te brengen, moet je natuurlijk weten wie het nodig heeft of wie het zou willen kopen. Je wilt weten wat hun leeftijd, locatie en werk is en waarom jouw product of dienst relevant voor hen is. Begin daarom altijd met een doelgroepanalyse om erachter te komen waar jouw kopers voor staan en wie ze zijn.

Publicatie schema’s

Wanneer het jouw doel is om klanten te betrekken bij je bedrijf en de markten uit te breiden, is het plaatsen van informatieve en vermakelijke inhoud erg belangrijk. Je zult je dan elke dag aan een schema moeten houden, zodat je publiek weet wat ze kunnen verwachten en wanneer. Post je elke dag? Meerdere keren per dag? Wat voor soort inhoud deel je?

Stel altijd een kalender in voor het posten en plan het posten tijdens piekuren. De meeste winkeliers posten in het weekend omdat mensen dan meer vrije tijd hebben, maar het hangt natuurlijk van jouw bedrijf af wanneer het de optimale posttijd is. Er zijn meerdere apps en extensies die je kunnen helpen bij het bepalen van de beste tijden voor jouw bedrijf om de inhoud bij te werken. Consistentie en variëteit zijn hierbij de sleutel tot succes.

Promotie

Communiceer met de doelgroep en zorg ervoor dat je eventuele aanbiedingen uit je webshop op Facebook deelt. Het duurt slechts een paar minuten om deze berichten te maken en te uploaden, inclusief calls-to-action die specifieke acties voorstellen die verder gaan dan engagement.

Facebook voor bedrijven gaat in de eerste plaats over het opbouwen van relaties. Als je voldoende waarde toevoegt, staat je publiek open voor meer informatie over jouw producten en diensten via verkoopgerichte berichten.

Facebook-advertenties

Het weergeven van advertenties op Facebook is een goede manier om de aandacht op je bedrijf te vestigen. Het enige wat je hoeft te doen is een Facebook Ads-account aanmaken waarin je betaalt om je content te delen met specifieke doelgroepen. Hierdoor komen je advertenties onder de aandacht van potentieel geïnteresseerde klanten en kun je conversiedoelen bereiken. Zo kun je kijkers omzetten in kopers!

Monitor en retarget advertenties

Als je geld uitgeeft aan advertenties, wil je er zeker van zijn dat ze betalende klanten binnenhalen. Het monitoren van advertentieprestaties en het opnieuw targeten van potentiële klanten zijn beide van cruciaal belang voor het succes van e-commerce.

Facebook retargeting helpt om betrokken kijkers te bereiken die een aankoop overwegen. Misschien hebben ze zelfs een artikel in hun winkelwagentje geplaatst, maar moeten ze de definitieve beslissing nog nemen. Retargeting herinnert hen aan hun wens om te kopen wat jij verkoopt.

Door de advertentieprestaties te controleren, kun je advertenties die het niet goed doen pauzeren, stoppen of aanpassen om betere resultaten te behalen. Probeer het ingebouwde optimalisatie-algoritme van Facebook in te stellen om automatisch, in realtime, wijzigingen aan te brengen in jouw campagnes op basis van prestatiecriteria die jij instelt.Meer weten over Facebook retargeting? Neem dan eens een kijkje op www.baasenbaas.nl.