Goedkoper winkelen: hoe vergelijkingssites kunnen helpen de beste prijs te vinden
Hebt je ooit een prijsvergelijkingsinstrument gebruikt voordat je een online aankoop deed? Als je het nog nooit hebt gebruikt en niet weet waar het voor dient, zullen wij je vandaag alles over het hulpmiddel uitleggen. Weet dat het belang van een prijsvergelijking veel verder gaat dan je te helpen de laagste waarde voor een bepaald product te vinden. Het dient ook om te voorkomen dat je impulsaankopen doet. Wil je het beter begrijpen? Lees verder!
Wat is een prijsvergelijkingsinstrument en hoe werkt het?
Een prijsvergelijkingstool is een instrument dat de consument helpt objectief de prijs van een product te zoeken en te weten te komen in welke winkel dit product op dat moment voor de laagste prijs wordt aangeboden.
Stel dat je geïnteresseerd bent in de aankoop van een mobiele telefoon van merk X, model Y. Het product is al gedefinieerd, je weet al dat je precies deze telefoon wilt. Stelt je zich eens voor dat je de duizenden online winkels in jouw regio één voor één zou moeten binnengaan om uit te zoeken welke de laagste prijs biedt? Je zou een absurde hoeveelheid tijd besteden om dit onderzoek te doen. Of liever, het zou onmogelijk zijn. Het is echter niet alleen voor elektronica interessant – zelfs voor zaken als tuingerief etc kan je prijsvergelijkers vinden, zoals je hier kan zien.
Dat is precies wat een prijsvergelijker doet: hij doorzoekt alle winkels en laat je zien welke winkels het door je gewenste product tegen de beste prijs aanbieden. Daarna hoeft je alleen nog maar te klikken en jouw aankoop te doen. Dit is hoe prijsvergelijkingswebsites en -apps werken. Sommige high-tech prijsvergelijkers als UNU.ai gebruiken artificiële intelligentie om constant up to date te zijn in hun koopgidsen. Dat maakt dit soort websites alleen maar slimmer dan vroeger, wat voor jou als consument natuurlijk goed nieuws is.
Geavanceerde opties
Sommige prijsvergelijkingswebsites bieden een completere service, waarbij naast de laagste prijs ook de geschiedenis van de aanbiedingen voor dat product wordt getoond, zodat je de in de afgelopen maanden toegepaste waarden kunt vergelijken. Bovendien kunnen gebruikers van het hulpmiddel het product evalueren en er opmerkingen over achterlaten.
Een andere faciliteit die door sommige zoekmachines wordt geboden is de “prijswaarschuwing”. Met deze functie kunt je vragen om telkens op de hoogte te worden gebracht wanneer dat product een prijsverlaging heeft.
Prijsvergelijking: waarom zou de consument er gebruik van maken?
Een evenwichtige begroting en geen schulden maken is zeer belangrijk. Deze praktijk garandeert je een gezond financieel leven, zonder schulden. Met het gemak waarmee tegenwoordig online kan worden gewinkeld en de sterke aantrekkingskracht van consumptie op sociale netwerken, neemt de kans dat mensen onnodige aankopen doen aanzienlijk toe.
Vroeger moest je, om geld uit te geven, naar een winkelcentrum gaan, je huis verlaten, je product kiezen en dan pas de aankoop doen. Vandaag kunt je met één klik in een paar minuten absoluut alles kopen wat je maar wilt zonder jouw huis te verlaten – en je krijgt het product nog steeds in handen, vaak in minder dan 24 uur.
Door er een gewoonte van te maken prijzen te vergelijken voordat je een product koopt, vindt je niet alleen de beste prijs, maar voorkomt je ook dat je een impulsieve aankoop doet. Het prijsonderzoek helpt daarbij, om de snelheid van de aankoop te verminderen, om beter na te denken over de werkelijke behoefte aan dat product. Daarom zal het gebruik van een prijsvergelijker je alleen maar voordelen opleveren.