Een klassieke folder of een app met loyaliteitsprogramma?
Iedereen kent wel de folder van je favoriete winkel die iedere week op de mat valt maar we zien ook steeds meer bedrijven die een loyaliteitsprogramma beginnen. Zelfs bij je supermarkt om de hoek wordt je min of meer verplicht om een app te installeren en te laten scannen bij ieder bezoek. Formeel is deze verplichting er natuurlijk niet maar anders loop je een behoorlijke korting mis. Ook jouw lokale supermarkt gaat steeds meer digitaal met hun loyaliteitsprogramma.
Wat is een loyaliteitsprogramma?
Een loyaliteitsprogramma is een vorm van marketing welke loyale klanten beloont. Naast het belonen gaat het ook om het bevorderen met als doel het marktaandeel en de winst van een bedrijf te vergroten. Met andere woorden is het doel om de klant te binden en te stimuleren om vaker geld uit te geven.
Deelnemende klanten krijgen doorgaans een spaarpas of tegenwoordig een app met QR code. Vaak wordt hiermee een spaarsysteem gehanteerd, elektronisch of soms nog met zegels die op een spaarkaart worden geplakt. Door meer uit te geven krijg je meer punten of meer zegels. Daarna krijg je bijvoorbeeld extra korting of een gratis product.
Data mining
De grote concerns werken graag met een digitale variant van een dergelijke programma. Hiermee zijn ze namelijk in staat om jouw koopgedrag te monitoren en jou bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen te doen.
Datamining is eigenlijk niets meer dan de zoektocht naar belangrijke verbanden en patronen binnen je data. Door deze data gegevens te analyseren kun je dichter op je klant en lead komen te zitten en met zo weinig mogelijk investeringen een maximale ROI genereren. Met de juiste software, de juiste data én een slimme analyse kan je belangrijke verbanden vinden en beter inspelen op de wensen van de klant. Datamining zorgt voor nieuwe inzichten die je uiteindelijk meer winst opleveren.
De meest bekende voor mij is de Albert Heijn en hun bonus kaart. Deze bestaat al erg lang en toevallig krijg ik altijd persoonlijke aanbiedingen voor rose wijn en tapas 🙂
Wil je meer weten of data mining bij supermarkten, lees dan eens dit artikel.
Doe jij mee? Of gebruik je nog een klassieke folder
Voor mij is dit eigenlijk altijd een afweging die ik maak per winkel. Ik ga echt niet 20 pasjes meeslepen van winkels waar ik weinig kom maar de winkels waar ik vaker kom mogen mij wel een pasje of app aanbieden mits de aanbiedingen goed zijn.
Ook vind ik het nog altijd fijn om in het weekend lekker door een folder heen te bladeren. Een van mijn favoriete is de Aldi folder. Deze winkel heeft in mijn ogen altijd erg goede aanbiedingen zonder al te veel gedoe met klantpassen of apps. Gewoon binnen lopen, de leuke aanbiedingen in je karretje doen en afrekenen.
En jij? Wat is jouw voorkeur? Laat je reacties hieronder achter in de comments.