DIY e-commerce

Een betrouwbare webshop: zo bouw je jouw eigen webwinkel

Online shoppen is voor steeds meer mensen de normaalste zaak van de wereld. Een grote groep vindt het heel prettig om niet de deur uit te hoeven voor het doen van aankopen. Daarom kiezen ook steeds meer winkels ervoor om hun spullen online aan te bieden. Sommige hebben ook een fysieke winkel, maar het aantal 100% online winkels groeit nog steeds. Wil je een succes maken van jouw webshop dan is het zaak om de start meteen goed aan te pakken.

Goed gevonden worden is een must

Iemand die op zoek is naar een bepaald product gebruikt meestal een zoekmachine om een verkoper te vinden. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel hoog in de zoekresultaten terechtkomt. Dit doe je door de teksten op de website te voorzien van de juiste zoekwoorden. Je kunt hiervoor een SEO tekstschrijver inschakelen. Je kunt online onderzoek doen naar welke zoekwoorden populair zijn, maar dit kun je vaak ook uitbesteden aan het contentbureau dat je helpt bij het schrijven van de teksten voor de website. Deze zoekwoorden moeten op een natuurlijke manier worden verwerkt in de teksten op je website. Die teksten zijn er immers niet alleen voor de zoekmachines, maar ook voor de potenti├źle klanten die jouw webwinkel bezoeken.

Snel vinden wat je zoekt

Zeker nieuwe bezoekers willen snel kunnen vinden wat ze zoeken. Die willen geen moeite doen om een product te vinden. Zorg er dus voor dat je een duidelijke en logische menustructuur maakt voor de website. Zet je webshop zeker niet achter een verplichte inlog. Dit is alleen gebruikelijk als alleen professionals in de webshop terechtkunnen, bijvoorbeeld een dierenarts die online medicatie bestelt voor de praktijk. Als een bezoeker niet kan zien wat je te koop hebt en wat de prijzen zijn dan gaat hij gegarandeerd naar de concurrent.

Duidelijke productomschrijvingen

Zorg voor duidelijke en volledige omschrijvingen van de producten in je webshop. Een klant wil weten wat hij koopt, want hij kan het product immers niet vooraf zien zoals in een fysieke winkel. Ook hiervoor kun je gebruik maken van professionele copywriting als je zelf niet zo taalvaardig bent. Net zoals in algemene teksten op je website kun je ook in de productomschrijvingen relevante zoekwoorden verwerken.

Goede beveiliging is essentieel

Als je een webshop hebt, dan verzamel je uiteraard ook gegevens van je klanten. Het gaat daarbij om bezorgadressen en ook om betaalgegevens. Daarom is het belangrijk om de beveiliging goed te regelen. Zo kun je je klanten veilig online shoppen garanderen. Hackers moeten niet de mogelijkheid hebben om bij priv├ęgegevens te komen. Als dit wel lukt betekent dit een enorme vertrouwensbreuk en het kan funest zijn voor het succes van je webwinkel. Een bedrijf dat negatief in het nieuws komt vanwege een datalek heeft soms jaren nodig om er weer bovenop te komen. Niet zelden lukt dit helemaal niet meer. Zorg er dus voor dat de beveiliging van je webshop goed geregeld is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *