Consument steeds beter beschermd bij online aankopen
Online winkelen: wie doet het nou niet? Iets wat pakweg vijftig jaar geleden nog ondenkbaar leek, is nu de normaalste zaak van de wereld. We shoppen meer online dan offline. Genieten van de vrijheid en het gemak dat dit oplevert. In het begin waren hier nog weleens zorgen over. Aankopen doen over het internet? Dat is toch een vrijbrief voor oplichters? Is het wel veilig om online te betalen? Krijg je je product überhaupt wel binnen? En wat als dat niet het geval is? Wat zijn dan jouw rechten en plichten als consument?
Gelukkig zijn die angsten tegenwoordig ongegrond. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan betere bescherming bij online aankopen. Natuurlijk kan er nooit volledige bescherming worden geboden, maar dat kan ook niet in een fysieke winkel. Tegenwoordig is online winkelen bijna net zo veilig. Indien er toch iets gaande is, zijn er ook genoeg rechten waar je op terug kunt vallen. Hierbij is zelfs juridisch advies mogelijk. In dit artikel bespreken we enkele regels.
Bedenktijd
Wist je dat je als consument altijd over bedenktijd beschikt? Als je een product hebt besteld en je deze uiteindelijk toch niet wilt houden, dan mag je deze meestal binnen 14 dagen zonder reden retour sturen. Ook al was het in de aanbieding. Het is echter wel belangrijk dat de verkopende partij informatie verschaft over deze bedenktijd. Hoe lang is deze bijvoorbeeld? Welke eventuele extra voorwaarden gelden er?
Wanneer er niet duidelijk is gemaakt hoe de bedenktijd is geregeld, dan kan de bedenktijd worden verlengd met maximaal 12 maanden. Als deze informatie na navraag alsnog wordt verleend, dan geldt de bedenktijd vanaf het moment dat je deze reactie hebt ontvangen.
De bedenktijd is een belangrijk gegeven in het consumentenrecht, omdat dit betekent dat consumenten na aankoop van een online product hier niet direct aan vast hoeven te zitten. Dat maakt online winkelen aantrekkelijker, omdat het hierdoor minder erg is als je het product niet van tevoren hebt gezien. Je kunt immers altijd nog afzien van de aankoop.
Bescherming tegen misleidende informatie
Het nadeel van online aankopen doen, is dat je het product dus niet direct ziet. Ondertussen kan er wel heel veel over verteld worden in de productomschrijving. Je hebt echter geen enkele manier om deze informatie te controleren op correctheid. Totdat je deze daadwerkelijk in handen hebt. Daarom is het goed om te weten dat een bedrijf geen misleidende informatie mag geven. Als de gegeven informatie niet wordt onderbouwd en eigenlijk niet correct is, wordt er gesproken over ‘dwaling’.
Bij dwaling mag de consument op elk moment besluiten om de koopovereenkomst te beëindigen. Zelfs na het verstrijken van de bedenktijd mag het product dan teruggestuurd worden en zullen de kosten voor rekening van de verkopende partij komen.
Let op: bij dwaling moet dit eerst kenbaar worden gemaakt aan de verkoper. Als consument ben je ook verplicht om de verkoper de mogelijkheid te bieden dit zelf op te lossen. Als hij dit niet doet, kan je de koopovereenkomst beëindigen en teruggave van geld eisen.