Artikelen retour sturen naar Amazon
Door Corona bestellen nu nog veel meer mensen vaker online artikelen. Amazon is een Amerikaanse webwinkel en een grote speler in deze markt. Zij bezorgen gratis bij een besteding van 20 euro of meer. Maar wat als je ontevreden bent met wat je hebt gekocht of het blijkt kapot te zijn of beschadigd tijdens het vervoer of dat je een andere maat wilt? In deze blog leggen wij je stapsgewijs uit hoe retourneren of ruilen van artikelen die je bij Amazon hebt besteld in zijn werk gaat. Houd er rekening mee dat het soms wat langer duurt en dat je niet meteen de volgende dag het geld op je rekening hebt of dat je het geruilde artikel al in huis hebt.
Garantie Amazon
In de regel kan je bij Amazon binnen dertig dagen artikelen kosteloos retourneren. Aanvullend op deze 30-daagse teruggavegarantie heb je ook twee jaar vanaf levering van je bestelling garantierechten. Dit wil zeggen, recht op reparatie of vervanging van gekochte items als deze kapot of beschadigd zijn of op een andere manier niet voldoen aan hun beschrijving. Kan het niet worden gerepareerd of vervangen, dan heb je recht op terugbetaling of op een prijsverlaging.
Stappenplan retourzendingen Amazon
In de meeste gevallen gaat het om Amazon.nl (in Nederland) of om Amazon.de (in Duitsland). Hoe gaat retourneren in zijn werk? Op je smartphone werkt het menu net even anders dan op de pc. Op de pc zie je meteen rechtsboven (links van het winkelwagentje) de optie ´Retourzendingen en bestellingen´ staan. Op je smartphone ga je eerst naar het menu (vier streepjes) linksboven, vervolgens kies je ‘klantenservice’ en dan ‘retourzendingen en terugbetalen’. Je komt dan in het ‘Online Ondersteuningscentrum voor retourzendingen’ of (bij Amazon.de) in het ‘Returns Support Centre’. Hier vind je veel informatie over het retourneren van artikelen. De volgende stappen dien je te doorlopen:
- Bekijk bestellingen en zoek naar het artikel dat je wilt terugsturen of vervangen.
- Klik op ‘terugsturen en vervangen’ of ‘return or replace items’
- Selecteer een reden voor het terugsturen, de gewenste terugbetaalmethode en een retourmethode.
- Bevestig je keuzes.
Amazon zal je direct een bevestiging sturen; meestal per e-mail.
Retouretiket uitprinten
In het ‘Online ondersteuningscentrum voor retourzendingen’ (‘Returns Support Centre’) vind je hoe je een retouretiket aanmaakt. Om een artikel retour te zenden is het het gemakkelijkst om hiervoor dezelfde verpakking te gebruiken als waarin je het hebt ontvangen. Pak je bestellingen daarom altijd voorzichtig uit en bewaar de doos. Die kan je dan opnieuw gebruiken, mocht je je bestelling willen terugsturen. Op die doos moet dan het adres komen te staan waar het weer naar terug moet. Hiervoor maak je een retouretiket aan. Deze print je vervolgens uit en plak je op de doos. Maak alles goed dicht met plakband en tape. Ga dan naar een postkantoor, een PostNL-punt (in België is dit bpost) of een ander servicepunt en lever het retourpakket af. Hier staat ook in de meeste gevallen een printer en zij hebben ook dozen en tape en dergelijke. Zij kunnen dit dus ook voor je doen. Je kan bijvoorbeeld het retouretiket thuis op een USB-stick zetten en deze meenemen. Zij horen ze je ook een verzendbewijs te geven. Bewaar deze goed. Dit is Jouw bewijs dat je het artikel daadwerkelijk hebt geretourneerd.
Waar je nog meer mee rekening dient te houden
Nu is het wachten totdat Amazon het geldbedrag terugstort of een ander artikel naar je opstuurt, al naar gelang waarvoor je hebt gekozen. Als je normaal gesproken betaalt met een creditcard, dan is het geld vaak snel teruggeboekt, maar het kan wel wat langer duren (een week) voordat jouw creditcardmaatschappij dit heeft bijgeschreven op jouw account.
Je mag artikelen alleen terugsturen als ze in de originele staat zijn en ongebruikt. Er gelden een aantal uitzonderingen van goederen die niet teruggestuurd kunnen worden om hygiënische redenen, of als er verzegeling is verwijderd. Ook producten die kunnen bederven kan je niet terugsturen.
Apparaten met opslagmogelijkheid, zoals bijvoorbeeld mp3-spelers, digitale camera’s, smartphones, USB-sticks en dergelijke mag je retourneren, maar zorg ervoor dat je er geen persoonlijke gegevens op hebt staan.
Externe verkopers
Externe verkopers zijn onafhankelijke aanbieders van allerlei nieuwe of tweedehands producten of van verbeterde versies van artikelen of van verzamelobjecten. Zij gebruiken hiervoor het platform, de website van Amazon. Een aankoop bij een externe verkoper kan je ook retourneren. De termijnen zijn wel soms wat anders en de externe verkoper wil in bepaalde gevallen eerst jouw retouraanvraag beoordelen alvorens het te accepteren. Het kan ook zijn dat er bij een externe verkoper wel wat verzendkosten dienen te worden voldaan. Amazon waarschuwt je om nooit rechtstreeks geld over te maken naar een verkoper. Als ze dit vragen, wordt je verzocht dit te melden bij de klantenservice van Amazon.
Lees meer over Amazon music en Amazon Prime video